چکیده:
هدف پژوهش تعیین اثربخشی بازیهای شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و یک پیگیری دو ماهه و جامعه آماری دانشآموزان پایههای دوم و سوم ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی در مرکز آموزش و توانبخشی ویژه ناتوانی یادگیری در شهرستان زرندیه- ساوه بودند.30 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در گروههای 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش آزمونهای ریاضیات کی مت کنولی (1988) و ادراکی-دیداری فراستیک (1963) بود که در سه مرحله در مورد هر دو گروه و برنامه بازیهای شناختی- رفتاری شاوفر و همکاران (2002) در 9 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازیهای شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضی (13/43=F، 001/0=P) و ادراک روابط فضایی (48/37=F، 001/0=P) دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تاثیر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. از آن جایی که بازیهای شناختی- رفتاری احتمالا منجر به تقویت مهارتهای اولیه ریاضی و ادراک دیداری- فضایی، ادراک فاصله، حرکت و جهتیابی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی میشود، میتوان از این روش روانی- آموزشی که بکارگیری آن کم هزینه و موثر است، برای بهبود کودکان با اختلال ریاضی استفاده کرد.
The purpose of the present study was to determine the effectiveness of Effectiveness of cognitive- behavioral play therapy on improve mathematics performance and perception the spatial relationships in students with mathematics learning disability. A quasi-experimental design with pre-test, post-test and a two months follow- up with control group was used. The statistical population included second and three grades of elementary school students with mathematics learning disability in center of training and rehabilitation of specific leaning in Zarandiyeh- Saveh. Through purposeful sampling method, 30 participants who met the inclusion criteria were selected and randomly assigned to two groups of cognitive- behavioral play therapy or control, n1=n2=15. Research tools were the tests of conoli’s Key mathe (1988) and Farastick’s perpetual- visual (1963) which were administered in three stages for two groups and the protocol of Schaefer & et al’s cognitive- behavioral play the to the experimental group during nine weekly, 60- minute sessions and data were analyzed using mixed model repeated measures analysis variance. Finding showed that cognitive- behavioral play therapy had a significant effect on math performance (F=43.13, P=0.001) and perception the spatial relationships (F=37.48, P=0.001) of students with mathematics learning disability and this effect remained stable at follow-up. Since cognitive- behavioral play therapy likely leads to improve basic skills of mathematics and visual- spatial perception, space perception, motor and orientation in students with mathematics learning disability, effect on math performance and perception the spatial relationships. Hence, it can be used as a low- cost and effective psycho educational method for improving students with mathematics learning disability.