چکیده:
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله توان بخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه دانش آموزان با مشکل یادگیری انجام شد. در یک طرح تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری با روش نمونه گیری دردسترس42 نفر از دانش آموزان کم پیشرفت مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش 12 جلسه مداخله توان بخشی شناختی دریافت کردند. مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (جیوا و همکاران، 2000) و آزمون آزمون رنگ ـ واژۀ استروپ (ریگارد، 1981) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه برای دو گروه اجرا و یافته های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته درون- بین گروهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای بازداری، جابجایی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه ریزی، پایش تکلیف، سازماندهی مواد و توجه در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنا که گروه آزمایش که مداخله دریافت کردند در مرحله پس آزمون در ابعاد کارکردهای اجرایی میانگین کمتر و در توجه میانگین بیشتری نسبت به گروه کنترل نشان دادند که تغییرات ایجاد شده در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده مداخله توان بخشی شناختی تاثیر معناداری بر کنترل هیجانی دانش آموزان با مشکل یادگیری نشان نداد. نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر معنیدار مداخله توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرای و توجه در دانش آموزان با مشکل یادگیری بود. ازاینرو، توجه به این یافته ها و سازوکار اثربخشی این روش مداخله می تواند پیامدهای مثبتی بر کاهش مشکلات شناختی این گروه از دانش آموزان داشته باشد.
Abstract
The aim of this study was the effect of Cognitive rehabilitation traning (CTR) on Executive function and attention in students with lrarning problem. In a experimental study with pre-test, post-test and control group, 42 students with LP were selected by convenient sampling method and randomly assigned to the experimental and control groups. The experimental group underwent two months’ intervention and the scores of the Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF), and Stroop Test, were gathered in both groups before and after the intervention and in one month follow up period. The data were analyzing by the statistical test of mixed variance analysis. The results in the post-test and follow-up stages showed that there is a significant difference between the two experimental and control groups, in terms executive function, and attention. This means that the experimental group who underwent the intervention program had a significant improvement in the post-test phase in the executive function, and attention, and the changes made during the follow-up phase were also stable. The results of this study indicate the effectiveness of a designed cognitive rehabilitation program on executive function, and attention of students with LP; therefore, considering these findings and the mechanism, the effectiveness of this intervention method can have appropriate therapeutic effects on reducing cognitive and psychological problems and improving the quality of life of student with LP.