چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدل رابطه علّی سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است.
روششناسی: روش انجام پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مدل معادلات ساختاری (SEM) است که یک روش چند متغیری میباشد. پژوهشهای زیادی در ارتباط با متغیرهای پژوهش حاضر انجام شده است که نشان دادند بین متغیرها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. با توجه به مباحث نظری و نتایج پیشینهها مدل پیشنهادی پژوهش ارائه شده است. در طراحی مدل پیشنهادی پژوهش، سواد اطلاعاتی متغیر مستقل، خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیر میانجی و تفکر انتقادی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. در این پژوهش چهار فرضیه مربوط به اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیر سواد اطلاعاتی بر تفکر انتقادی در نظر گرفته شد.
یافتهها: مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش حاکی از آن است که اکثر شاخصهای برازندگی در مدل پژوهش در حد مطلوب و تا حدودی زیادی قابل قبول است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتهها نشان داد که سواد اطلاعاتی اثر مستقیم و مثبت بر خودکارآمدی تحصیلی و همچنین تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز دارد. همچنین، در خصوص فرضیههای غیرمستقیم، یافتهها نشان داد که سواد اطلاعاتی از طریق خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت بر تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز دارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد برازش مدل پیشنهادی در حد مطلوب و قابل قبولی وجود دارد و تمامی فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای این پژوهش، میتوان استدلال کرد که مهارتهای سواد اطلاعاتی و یادگیری آن توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان کلید یادگیری مادامالعمر محسوب میشود که نقش زیادی در بالا بردن خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و افزایش مهارتهای تفکر انتقادی این دانشجویان دارد. بنابراین، لازم است مهارتهای سواد اطلاعاتی و آموزش آن به دانشجویان، بیشتر مورد توجه مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهی قرار گیرد تا بتوانیم افرادی شایسته و توانمند برای جامعه تربیت کنیم.
Introduction: The purpose of this study was to design and test the model of causal relationship between information literacy and critical thinking by mediating the academic self-efficacy among graduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz.
Methodology: The research used a correlational method, namely the structural equations modeling (SEM. A great deal of research that has been done on relation to the variables of the present study showed that there is a positive and significant relationship between the variables. The suggested model of the research is presented according to the theoretical discussions and the results of the research. In designing the proposed research model, information literacy and academic self-efficacy was considered as an independent variable and a mediator variable, respectively and critical thinking as the dependent variable. In this research, four hypotheses concerning the direct and indirect effects of information literacy on the critical thinking were considered.
Findings: The values of goodness-of-fit indices related to the proposed model of research indicated that most of the co-efficient values in the research model were significant and somewhat acceptable. Regarding direct effect hypotheses, the findings showed that information literacy has a direct and positive effect on the academic self-efficacy and critical thinking of graduate students. Also, academic self-efficacy had a direct and positive relationship with critical thinking. The results of Bootstrap test, regarding indirect path showed that information literacy through academic self-efficacy has an indirect and positive effect on the critical thinking of postgraduate students.
Conclusion: The results of the study showed that the proposed model is suitable and acceptable and all of the research hypotheses were confirmed. Based on the findings of this study, information literacy skills and learning by postgraduate students are considered as the key to lifelong learning which plays a major role in enhancing the academic self-efficacy of students and increasing their critical thinking skills. Therefore, it is necessary that information literacy skills and its teaching to students should have a higher priority for higher education and academic institutions, so that we can educate people more competent and capable in society.