چکیده:
سنجهی چندوجهی اهمالکاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگیهای روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 98-97 بودند که طی نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابتدا پایایی ابزار پژوهش به روش بازآزمایی (44n=)، سپس بعدپذیری و ویژگیهای روانسنجی بررسی گردید (400n=) و سرانجام عاملهای اکتشافشده تحت تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفتند (40n=). اندازه همبستگی برای نمرات کل MMAP بافاصلهی 3 هفته نشان داد پایایی بازآزمایی 85/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت سه عامل استخراجشده مجموعاً 94/54 درصد از واریانس کل MMAP را تبیین میکند. ضرایب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاسهای پیامدهای منفی، رفتار اهمالکاری، هیجانهای منفی و کل پرسشنامه به ترتیب 94/0، 93/0، 87/0 و 95/0 و ضریب همبستگی زیرمقیاسها با نمرهکل در دامنه 33/0 تا 91/0 (01/0P<) بهدست آمد. روایی همگرا و واگرای MMAP از طریق همبسته کردن با آزمون اهمالکاری سواری و زیرمقیاس وظیفهشناسی پرسشنامه نئو بهترتیب 68/0 و 48/0- برآورد گردید که نشان از روایی سازهای مطلوب است. با اینوجود نتایج تحلیل عاملی تاییدی با قطعیت وجود این سهعامل را تایید ننمود (48/۰=GFI، 59/۰=CFI، 46/0=NFI، 54/0=TLI، 17/0=RMSEA). هرچند بعدپذیری MMAP با قطعیت همراه نیست اما عوامل استخراجشده از آن با نمرهکل همسبتگی مطلوبی داشته، پایایی و روایی همگرا و واگرای آن نیز تایید میشود. بنابراین نسخه فارسیMMAP ابزاری معتبر است که میتواند در محیطهای آموزشی برای سنجش اهمالکاری تحصیلی استفاده شود
Multifaceted Measure of Academic Procrastination (MMAP) is one of the comprehensive and new tools for evaluating this construct. The present study was conducted with the aim of investigating the psychometric properties of MMAP in students. This study was a descriptive cross-sectional design and validiation study. The research population consisted of all students of University of Guilan in the academic year 2018-2019 that selected During cluster sampling. the first test-retest reliability of the tool (n=44), Then, dimensionality and psychometric properties of the tool were evaluated (n=400), Finally, the explored factors underwent
confirmatory factor analysis (n=40). correlation of total scores of MMAP with a 3-week interval showed that the test-retest reliability was 0.85. Exploratory factor revealed that three extracted factors explained 54.94% of the total variance of MMAP. Cronbach's alpha coefficients for subscales of negative outcomes, procrastination behavior, negative emotions and total questionnaire were calculated 0.94, 0.93, 0.87 and 0.95, respectively. The correlation coefficient of the subscales with total score was obtained in a range 0.33 to 0.91 (P<0.01). The MMAP convergent and divergent validity through correlating with the Savari Procrastination Test and the Conscientiousness Subscale of NEO Questionnaire were estimated 0.68 and -0.48, respectively, which indicates that construct validity is desirable. However, the results of the confirmatory factor analysis did not confirm the existence of these structures with certainty (GFI=0.488, CFI=0.593, NFI=0.462, TLI=0.544, RMSEA=0.178). Although the MMAP dimensionality is not associated with certainty, but the factors extracted from it have good correlation with the total score and its reliability and convergent and divergent validity are confirmed. Therefore, the Persian version of MMAP is a valid tool that can be used in educational settings to measure the procrastination problems