چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی و روش های مطالعه بر پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهر قشم در سال تحصیلی ٩٩-١٣٩٨ بود. جامعه مورد نظر کلیه دانش
آموزان پسر پایه هفتم متوسطه اول قشم بودند که از بین انها تعداد ١٠٠ نفر به صورت نمونه گیری تصادفی
خوشه ای انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی همبستگی بود. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که
متغیرهای خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و روش های مطالعه میتوانند میزان پیشرفت تحصیلی را
پیش بینی کنند. با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد که بین پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی
و بین پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی ارتباط مستقیم معنادار وجود دارد. بین پیشرفت تحصیلی و
روش مطالعه عمیق و راهبردی ارتباط مستقیم معنادار و بین پیشرفت تحصیلی و روش مطالعه سطحی ارتباط
معکوس و معنادار وجود دارد و همچنین بین خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی ارتباط مستقیم معنادار
وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
رابطه انگيزش تحصيلي، خودکارآمدي و روش هاي مطالعه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه هفتم متوسطه اول قشم رامين اکبري امير حاجلو ramineakbari@gmail.
com چکيده هدف از اين پژوهش بررسي تاثير انگيزش تحصيلي، خودکارآمدي و روشهاي مطالعه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه هفتم متوسطه اول شهر قشم در سال تحصيلي ٩٩-١٣٩٨ بود.
نتايج تحقيقات نشان ميدهد خودکارآمدي با انگيزش تحصيلي (يوسف ،٢٠١١١٣، يارمحمدزاده و فيض الهي، ١٣٩٥) و پيشرفت تحصيلي (فريدل ١٤و همکاران ، ٢٠٠٧) رابطه معنادار دارد.
سربزي (١٣٩٧) در مطالعه اي با عنوان «بررسي رابطه بين ارزشيابي توصيفي با انگيزش تحصيلي در دانش آموزان مقطع ابتدايي با نقش تعديل کننده خودکارآمدي » پرداخت .
Prat-Sala & Redford ١-٣-داده هاي مورد نياز و ابزار تحقيق : الف : در اين پژوهش اطلاعات مربوط به پيشرفت تحصيلي دانش آموزان از معدل کسب شده در نيمسال اول آنان گردآوري شد.
جدول (١): شاخص هاي توصيفي مربوط به متغيرهاي تحقيق شاخص هاي آماري (به تصویر صفحه رجوع شود) براي بررسي نقش انگيزش تحصيلي، خودکارآمدي و روشهاي مطالعه در پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانش آموزان از آزمون رگرسيون چندگانه به روش همزمان استفاده شد.
٩٤) F) ميتوان گفت پيشرفت تحصيلي از طريق انگيزش تحصيلي، خودکارآمدي و روش هاي مطالعه قابل پيش بيني است .
Achievement Goals, Efficacy Beliefs and Coping Strategies in Mathematics: The Role of Perceived Parent and Teacher Goal Emphases”, Contemporary Educational Psychology, 32: 438-458.
Predicting high school students cognitive engagement and achievement: Contribution of classroom perception and motivation contemporary, Educational Psychology,29(4),462-482.