چکیده:
بحران ویروس کرونا و اثرات زیستی، اجتماعی و اقتصادی آن تأثیر شگرفی بر اکثر کسبوکارها گذاشته است. در این میان، سو مدیریت کسبوکارها در قبال مسئولیتهای اجتماعی خود نسبت به بحران پیشآمده و انتشار اخبار منفی در شبکههای اجتماعی میتواند تبعات سنگینی بر آنها وارد سازد. شبکههای اجتماعی به کاربران امکان میدهند تا تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی منفی راجع به شرکتها ایجاد کنند. برای شناسایی عوامل این رفتار، یک خبر ساختگی راجع به ویروس کرونا و شرکت هواپیمایی ماهان در میان کاربران اینستاگرام توزیع شد تا قصد مشارکت آنها توضیح داده شود. بر این اساس مجموعهای از متغیرهای توضیحی بررسی شد که شامل آگاهی اجتماعی، آگاهی محیطی، ارزش سودمندی و نگرش نسبت به کامنت و اشتراکگذاری در مورد اخبار منفی CSR میشوند. این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کاربر اینستاگرام دانشگاههای تبریز و تهران میشد. پرسشنامهها بهصورت الکترونیکی و به روش در دسترس توزیع و درمجموع 460 پرسشنامه گردآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و PLS نشان داد آگاهی اجتماعی بر آگاهی محیطی اثر مثبت میگذارد. همچنین باوجود آنکه تاثیر مثبت آگاهی اجتماعی و محیطی بر ارزش سودمندی تائید شد، اما نتوانست تاثیر معناداری با نگرش به کامنت و اشتراکگذاری نشان دهند. درنهایت نگرش بر قصد رفتاری کاربران تأثیر قابلتوجهی داشت، اما اثر ارزش سودمندی بر قصد رفتاری تائید نشد. یافتههای این مطالعه میتواند به سازمانهای مختلفی که نسبت به مسائل محیطی و اجتماعی احساس مسئولیت میکنند، بهواسطه تجزیهوتحلیل رفتار مشتریانشان و پیشنهادهای کاربردی که ارائه میدهد، کمک شایانی کند.
The Corona virus crisis and its biological, social, and economic effects have had a profound effect on most businesses. Meanwhile, the mismanagement of businesses in term of their social responsibilities and the spread of negative news on social media can have serious consequences for them. Social networks allow users to spread content and create negative e-WOM about companies. To identify the causes of this behavior, a fake news about the Corona virus and Mahan Airlines was distributed among Instagram users to explain their intention to comment or share. Based on this, a set of explanatory variables was examined, which included Social awareness, Environmental awareness, Utilitarian value, and Attitude toward comment and sharing about negative CSR news. This research was descriptive and survey and the statistical population of the study included student of university of Tabriz and Tehran who are Instagram users. The questionnaires were distributed electronically and in an accessible manner and a total of 460 questionnaires were collected. Data analysis by SPSS and PLS software showed that social awareness has a positive effect on environmental awareness. However, despite the positive impact of social and environmental awareness on the utilitarian value, it failed to show a significant relationship with attitudes toward comment and sharing. Finally, although attitudes had a significant effect on users' behavioral intent, the effect of utilitarian value on behavioral intent was not confirmed. The findings of this study can help different by analyzing the behavior of their customers and the practical suggestions that will be provided.
خلاصه ماشینی:
مديريت کسب و کارهاي بين المللي Journal of International Business Administration دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه تبريز ويژه نامه ، سال سوم ، پياپي ١٠، تابستان ٩٩ ص ٣٣ – ٥٢ بحران ويروس کرونا و سوء مديريت مسئوليت اجتماعي شرکت : تحليل واکنش کاربران شبکه هاي اجتماعي به اخبار منفي حول مسائل CSR قاسم زارعي *١، حسين رحيمي ٢، ابوالفضل حق وردي زاده ٣ تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٣/٢٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٦/١٦ چکيده بحران ويروس کرونا و اثرات زيستي، اجتماعي و اقتصادي آن تأثير شگرفي بر اکثر کسب وکارها گذاشته است .
بررسي پيشينه پژوهش در داخل کشور نيز نشان ميدهد اکثر مطالعاتي که در اين حوزه انجام شده است ، به بررسي انگيزه هاي اجتماعي مؤثر بر رفتار تبليغات دهان به دهان در شبکه هاي اجتماعي (ايزدي و همکاران ، ١٣٩٨)، تأثير ارزش زيست محيطي و تصوير سبز بر تمايل به تبليغ دهان به دهان (دهقاني و همکاران ، ١٣٩٨)، اثر حساسيت زيست محيطي بر رابطه بين افشاي مسئوليت اجتماعي شرکت و مزيت رقابتي (غفوريان و همکاران ، ١٣٩٨)، رابطه بين ابعاد مسئوليت اجتماعي شرکت و وفاداري مشتريان (بياتي و همکاران ، ١٣٩٦)، تأثير مسئوليت اجتماعي شرکت بر اعتماد مشتريان و قصد خريد (عباسي و همکاران ، ١٣٩٥) و مصرف مسئولانه (فاريابي و همکاران ، ١٣٩٢)، رابطه مسئوليت اجتماعي و عملکرد بازاريابي (صنوبر و مهدي زاده ، ١٣٨٨) و عملکرد مالي شرکت ها (صنوبر و همکاران ، ١٣٩٠) متمرکز بوده اند؛ بنابراين با توجه به به روز بودن مباحث مربوط به ويروس کرونا و هم چنين پيشينه اشاره شده ، به نظر ميرسد تاکنون مطالعه اي به ارزيابي متغيرهاي موردمطالعه اين پژوهش نپرداخته است .