چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش راهبردهای سرزنش خود و سرزنش دیگران در نشانههای اعتیاد به اینترنت با میانجیگری اضطراب بود. در راستای هدف فوق از جامعه دانشآموزان پسر سال چهارم دبیرستانهای دولتی تبریز با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی خوشهای تعداد 246 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، آزمون تشخیصی 20 گویهای اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه اضطراب بک و برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان داد که راهبردهای سرزنش خود و سرزنش دیگران با میانجیگری اضطراب قادرند تغییرات نشانههای اعتیاد به اینترنت را تبیین نمایند، به نحوی که راهبردهای سرزنش خود و سرزنش دیگران (متغیرهای پیشبین) و اضطراب (متغیر میانجی) به صورت مستقیم و مثبت قادر به تبیین نشانههای اعتیاد به اینترنت بودند. اثر غیر مستقیم سرزنش خود بر اعتیاد به اینترنت بهواسطه اضطراب مثبت و معنیدار ولی اثر غیر مستقیم سرزنش دیگران بر اعتیاد به اینترنت بهواسطه اضطراب معنیدار نبود. شاخصهای نیکویی برازش نشان داد که مدل اندازهگیری شده با مدل نظری برازش مطلوب دارد. این یافتهها تلویحات عملی در عرصههای بالینی دارند که میتوانند در شناسایی و درمان اعتیاد به اینترنت بهکار گرفته شوند.
The aim of this study was to investigate the role of self-blame and other-blame on the symptoms of Internet addiction by the mediation of anxiety. In this study, the sample included 246 4th-grade male students from state high schools in Tabriz, selected through random cluster sampling. For the collection of data, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Young’s Internet Addiction Test (YIAT20), and Beck Anxiety Inventory (BAI) were used. Then, the gathered data were analyzed through structural equation modeling. The analysis of data showed that self-blame and other-blame by the mediation of anxiety could explain Internet addiction symptoms. Self-blame and other-blame could explain Internet addiction symptoms directly. The indirect effect of self-blame on Internet addiction by the mediation of anxiety was positive and significant; however, the indirect effect of other-blame on Internet addiction by the mediation of anxiety was not significant. The goodness of fit indices showed that the measured model fits with the theoretical model. The findings have practical implications for clinical psychologists and can be useful in diagnosis and therapy of Internet addition disorder.