چکیده:
با توجه به فضای ارتباطی ضعیف میان رابطه صنعت و دانشگاه در کشورهای در حال توسعه و به خصوص ایران هدف پژوهش حاضر ارائهی الگویی در جهت ارتقای رابطهی دانشگاه با صنعت طراحی شده است. برای دستیابی به مدلی دقیق و عمیق، روش نظریه دادهبنیاد مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر اساتید دانشگاهی بودند که آگاهی مناسبی از مشکلات موجود در روابط میان دانشگاه و صنعت و همچنین تخصص و پستهای صنعتی و دانشگاهی مهمی داشتهاند که بر اساس روش نمونهگیری غیر احتمالی گلوله برفی تعداد 19 نفر انتخاب و با استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته به تحلیل شاخصهای موثر پرداخته شد. در نهایت نیز با استفاده از این نتیجهگیریهای به دست آمده از مصاحبهی خبرگان این حوزه، الگویی در راستای ارتقای روابط دانشگاه و صنعت طراحی و توسعهیافته است. مقولهی محوری مطالعهی حاضر، ضعیف بودن ارتباط دانشگاه با صنعت بوده است که پس از شناسایی عوامل علی در سه دسته صنعتی، دانشگاهی و مشترک، راهکارها و استراتژیهای نهایی در پنج قالب دولتی، دانشگاهی، صنعتی، الگوگیری و توسعهی نهادهای مستقل تدوینشده و نهایتا راهکارهایی در جهت بهبود رابطه صنعت و دانشگاه ارائه گردید.
According of weak relationship space between industry and university in developing countries and in particular Iran This qualitative research is designed to provide a model for promoting the relationship between university and industry. In order to achieve a detailed and deep model, the data base theory method has been used. Past research has often been limited and one-sided, a combination of both quantitative and qualitative and abstract. In the course of the research, with the selection of 19 qualified members who have a good knowledge of the problems in the relationship between the university and industry, as well as the specialty and industrial and academic positions, it has been attempted to identify the causal conditions, the ground, the intermediary factors and the development strategies of the relations between The university and industry will be examined and presented. Finally, using these conclusions from the experts' interviews in this area, a model has been developed to promote university-industry relations. Data was collected by interview and semi-structured. After identifying causal factors in three industrial, academic and collaborative categories, The main issue of this study is the weakness of the relationship between university and industry, after identifying other effective conditions, final strategies and strategies in five government, university, industrial, modeling and development of independent institutions have been developed and the final model is presented based on it.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري پژوهش حاضر اساتيد دانشگاهي هستند که آگاهي مناسبي از مشکلات موجود در روابط ميان دانشگاه و صنعت و همچنين تخصص و پست هاي صنعتي و دانشگاهي مهمي داشته اند که بر اساس روش نمونه گيري غيراحتمالي گلوله برفي تعداد ١٩ نفر انتخاب و با استفاده مصاحبه نيمه ساختاريافته به تحليل شاخص هاي مؤثر پرداخته شد.
با توجه به خلأهاي موجود، اين پژوهش به دنبال آن است که با استفاده از نظريه داده بنياد، راه کارهاي موجود در راستاي ارتقاي روابط ميان دانشگاه و صنعت را بررسي و شناسايي کند.
ارتباط نزديک بين مراکز توليد دانش و استفاده کنندگان نتايج اين پژوهش ها باعث رشد سريع مراکز صنعتي دانشگاهي شده است که داراي اهداف مشترکي هستند تا بتواند در راستاي نيازهاي دانشگاه و صنعت به طور هم زمان باشد.
٢. کدگذاري محوري: رويه هاي که از طريق آن ها، داده ها در فرآيندي مستمر باهم مقايسه ميشوند تا پيوند بعد از کدگذاري باز بين مقوله ها مشخص شود در پژوهش حاضر الگوي ارتقا رابطه صنعت و دانشگاه مقوله محوري قرار گرفت که به گونه اي نماينده کل مقوله هاي شناسايي شده است .
Creating organizational indifference theory: applying research strategy of the grounded theory in practice, Tehran, Imam Sadegh University, First Edition (In Persion).
The Journal of High Technology Management Research, 14, 111–133.
Basic of qualitative research: technicqes and procedures for grounded theory, translated by Buick Mohammadi, Tehran, Institute of Humanities and Cultural Studies, Third Edition.