چکیده:
پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی انجام پذیرفت. بنابراین پژوهش، از نوع آمیخته(کمی - کیفی) بود. بدین منظور در بخش سنتزپژوهی برای بررسی پیشینه پژوهش و جمعآوری دادههای متناسب با هدف پژوهش از منابع موجود در پایاننامهها، کتابخانه، طرحهای پژوهشی و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعات داخل کشور و خارج کشور استفاده شد. کلیدواژگان مورد استفاده برای جستجو شامل یادگیری همراه، برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه، آموزش از دور، آموزش مجازی، یادگیری مبتنی بر وب، آموزش برخط و الگوی اکر در آموزش عالی بود. روند بررسی مقالات و اسناد به ترتیب شامل؛ کل مطالعات مرتبط با کلید واژهها 48 مورد، حذف مقالات نامرتبط پس از بررسی عناوین9 مورد، بنابراین در این پژوهش 39 سند بررسی گردید. در بخش دوم، دادههای مورد نظر از طریق مصاحبه به شکل نیمهساختاری و با استفاده از یادداشتبرداری گردآوری شد. در بخش کمی (پیمایشی) برای اعتباریابی، پرسشنامهها بین 267 نفر و با روش نمونهگیری هدفمند پخش شدند. پس از گردآوری دادهها، یافتهها و نتایج پژوهشها به تفکیک استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. بر این اساس نتایج نشان از آن دارد که 10 مولفه و 102 شاخص که به ترتیب برای مولفه منطق و چرایی 14شاخص، اهداف 8 شاخص، محتوی و سازماندهی14 شاخص، فعالیتهای یادگیری 9 شاخص، نقش معلم 15 شاخص، مواد و منابع 15 شاخص، گروهبندی 7 شاخص، مکان 6 شاخص، زمان 4 شاخص و سنجش و ارزشیابی 10شاخص استخراج شد. در گام آخر با استفاده از مدل معادلات ساختاری اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی انجام که نتایج حاکی از وجود برازش مدل دارد.
The aim of the study was to design and validate a Mobile learning-based curriculum with an emphasis on the Acre model in higher education. Therefore, the research was mixed (quantitative-qualitative). For this purpose, in the research synthesis section, the resources available in dissertations, libraries, research projects and articles available in domestic and foreign databases were used to study the research background and collect data commensurate with the research goal. The keywords used for the search included mobile learning, mobile-based curriculum, distance learning, virtual learning, web-based learning, online learning, and the Acre pattern in higher education. The process of reviewing articles and documents, respectively; A total of 48 keyword-related studies examined the deletion of unrelated articles after reviewing 9 items, so 39 documents were reviewed in this study. In the second part, the data were collected through semi-structured interviews using note-taking. In the quantitative (survey) section for accreditation, questionnaires were distributed among 267 people using the targeted sampling method. After collecting the data, the findings and results of the research were extracted and analyzed separately. Based on this, the results show that 10 components and 102 indicators for the logic component and why 14 indicators, goals of 8 indicators, content and organization of 14 indicators, learning activities of 9 indicators, teacher role 15 indicators, materials and resources 15 indicators, group Classification of 7 indicators, location of 6 indicators, time of 4 indicators and assessment and evaluation of 10 indicators were extracted. In the last step, using the structural equation modeling model, validation of the Mobile learning-based curriculum with emphasis on the Acre pattern in higher education, the results indicate that the model fits.
خلاصه ماشینی:
طراحي و اعتباريابي الگوي برنامه درسي مبتني بر يادگيري همراه با تأکيد بر الگوي اکر در آموزش عالي Designing and Validating a Mobile learning-based curriculum with Emphasis on the Acer Model in Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/١/٢٨، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٩/٢/٢٩، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٤/٤ ناصر اژدري فام ١، دکتر مهران فرج اللهي ٢، دکتر Naser Ajdarifam, Dr. Mehran Farajollahi, Dr. Mohamadreza Sarmadi, 4 محمدرضا سرمدي ٣، دکتر طاهر محبوبي Dr. Taher Mahboobi چکيده : پژوهش با هدف طراحي و اعتباريابي الگوي برنامه درسي Abstract: The aim of the study was to design and validate aمبتني بر يادگيري همراه با تأکيد بر الگوي اکر در آموزش عالي انجام پذيرفت .
Qu, Wang, Liu & Zhang 11 .
277 جدول ٥: جدول پايايي پرسشنامه و مولفه هاي آن ( آلفاي کرونباخ ) ضرايب , عامل ها , آلفا , ١- تا چه اندازه ساختن اجتماعي دانش در برنامه درسي مبتني بر يادگيري همراه موثر است .
, /546 , ١٦- توجه به راهبردهاي آموزشي براي توسعه مهارتهاي فراارتباطي يادگيرندگان در برنامه درسي مبتني بر يادگيري همراه تا چه اندازه موثر است .