خلاصه ماشینی:
"آثار فلسفی وی با در پیش گرفتن شیوهای امروزی در آموزش و نگارش،با انگشت نهادن بر پیشینهء تاریخی نظریات و معقولات فلسفی برای یافتن منشأ فکری و رسیدن به لحظهء پیدایش و پیگیری دگرگونی روشهای پژوهشی و کیفیت برهنه(استدلال)و سپس شناخت نوع رابطه آن با افکار و نظریات مشابه،که فیلسوفان شرق و غرب تبلور ساختهاند،نمودار متمیزی از نوگرایی در روشهای متعارف و مرسوم آموختن علوم عقلی است؛چنان که به تبع شیوهای که صدر المتألهین پایههای آن را گذارد،در عقلانی کردن آنچه در میراث فیلسوفان مسلمان ناعقول مینمود،سهیم گشت:همان گونه که در مطالعات وی در عرفان اسلامی جلوهگر است و در کشف اشراقات و مکاشفات اندوخته شده بازتاب دهندهء درونمایه روانی انسان،و توانایی آن در پر نمودن فضاهای فراخی است که فلسفههای جدید نتوانستهاند در بر گیرند و عقلگرایی کلاسیک نیز به گونهای درست نتوانست چاره سازی کند.
آنچه در خور یادآوری است، آنکه این شیوه همدم تمام پژوهشهای فلسفی وی است،ولی سیمای تابناک آن در کتاب عظیم او«شرح مبسوط منظومه»نمایانتر است که کلمه به کلمه آن را خواندیم و به این وسیله رخسارهء این روش از اثنای آن برای ما بینقاب،روشن و دیدنی بر آمد!و در زیر اشارتهایی بر برجستهترین مشخصات این روش: 1-کشف ریشههای تاریخی مسایل فلسفی پژوهشهای فلسفی مطهری با کاویدن ریشههای تاریخی قضایای مورد بحث و کوشش د ر راه کشف لحظه ولادت آنها و آودنها(6)و اوضاع فکری که پیدایش آنها را احاطه کرده بود و طبیعت وضعیت عقل در هنگام بناگذاری آن،متمایز شده است؛تا حدی که توانست بر نفی برخی آراء در تعیین تاریخ بعضی مسایل فلسفی اقامهء برهان کند و از سر زمان ولادت را اثبات،و نخستین فیلسوف که آن را ابراز داشته مشخص نماید."