Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی دین

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 27 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : دین ،اجتماعی ،تفکر ،کشیشان ،جامعه‌شناسی ،اصول آیین پروتستان ،موضوع اصلی جامعه‌شناسی دین وبر ،موضوع اصلی اصول آیین پروتستانند ،اصول اخلاقی آیین پروتستان ،مرحله ،علم جامعه‌شناسی تفکر اجتماعی ،اصول ،اخلاقیات جدید از تحول اخلاقیات ،سیستم اقتصادی ،سیستم اقتصادی اصول اخلاقی ،تحول ،زندگی ،کنت پدر علم جامعه‌شناسی تفکر ،اصول اخلاقی ،انسان ،کنت ،اعتقاد ،سیستم اقتصادی و اصول اخلاقی ،اصول آیین پروتستان به انسان ،مرحلهء ،اخلاقیات جدید ،تفکر اجتماعی ،تفکر بشر ،قوانین ،کنت و ره‌یافت جامعه‌شناسی دین

خلاصه ماشینی:

"در گذشته‌ اعتقاد بر این بود که آموزه‌های مذهبی،فلسفی،روان‌ شناسی و فیزیکی،مقوله‌های مجزایی هستند که از تفکر اجتماعی تأثیر نمی‌پذیرند،اما امروزه به وضوح‌ می‌بینیم که هیچ وجهی از تفکر دارای استقلالی تام‌ و تمام نیست و رابطه‌ای ارگانیک و دو سویه میان‌ گونه‌های تفکرات بشری وجود دارد و بویژه اندیشهء اجتماعی به صورتی عمیق بر تمامی آنها تأثیر می‌گذارد. در مرحلهء اسطوره‌ای تفکر بشری،سازمان اجتماعی‌ گونهء ویژه‌ای داشت و ویژگی سازمان اجتماعی در این‌ مرحله وجود قوانین اجتماعی-سیاسی خاص بود که‌ به عنوان ارزشهایی مطلق پذیرفته شده،از حقیقت و صحت آنها پرسشی نمی‌شد. او برای کشیشان‌ نیز در دین خویش حقوقی را در نظر کنت و کشیشان‌ مذهبی ان بود که کشیش مذهبی برای جلب و جذب‌ مردم،نو کیشی را مورد استفاده قرار می‌داد در حالی‌ که کشیشان بشر دوستی می‌یابد تنها ترغیب برای‌ آنجام اعمال مذهبی را مورد تأکید قرار دهند. پرسش مطرح برای فلسفهء دورکهایم این بود که‌ زمینهء اصلاح اخلاقی مورد نظر چگونه باید فراهم آید و چگونه اخلاقیات جدید می‌تواند توسعه یابد؟ سن سیمون و کنت اعتقاد داشتند که اخلاقیات‌ جدید نباید توسعه یابد،بلکه باید با علم اثباتی‌ و جامعه شناسی کشف گردد. موضوع اصلی جامعه شناسی دین وبر این است که‌ ارتباط مستقیمی میان سیستم اقتصادی و اصول‌ اخلاقی و علمی جوامع وجود دارد. در این دوره‌ دو مرحلهء زیر از اهمیت برخوردارند: الف-خدایان محلی با فرض دارا بودن شکلی‌ نهادی برای دین،دین به عنوان وسیله‌ای برای‌ در اختیار گرفتن جامعه یا نژادی یکپارچه مورد عمل‌ قرار می‌گیرد."

صفحه:
از 27 تا 29