چکیده:
قلدری بهعنوان برجستهترین نوع خشنونت در مدارس به یک حالت عدم تعادل قدرت بین دو نفر تعریف میشود که در آن فرد قویتر به کرات و به اشکال مختلف فیزیکی، کلامی یا روانشناختی باعث آزار و اذیت و صدمه در فرد ضعیفتر میشود. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و رفتارهای مرتبط با قلدری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان بستانآباد در سال تحصیلی 98- 1397بود. 245 دانشآموز در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان ابزار سنجش عملکرد خانواده (FAD)، پرسشنامه قلدری/ قربانی (B/VQ) و مقیاس همدلی هیجانی متعادل (BEES) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد کارکرد ضعیف خانواده با همدلی رابطه منفی و معنادار و با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج همچنین مشخص ساخت همدلی با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه منفی معناداری دارد. ضرایب تأثیر نشان داد کارکرد ضعیف خانواده بهصورت منفی و معنادار بر همدلی و بهصورت مثبت و معنادار بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. ضریب تأثیر مسیر همدلی به رفتارهای مرتبط با قلدری نیز معنادار بود. همچنین کارکرد ضعیف خانواده بهصورت غیرمستقیم و از طریق میانجیگری همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر مثبت و معنادار داشت. بنابر نتایج پژوهش کارکردهای خانواده بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. یافتههای بهدست آمده از پژوهش حاضر میتواند در جهت پیشگیری از رفتارهای مرتبط با قلدری مورد استفاده روانشناسان و متخصصان امر قرار گیرد.
: Bullying, as the most prominent type of violence in schools, is defined as a state of power imbalance between two individuals in which the stronger person hurts the weaker person through repeatedly physical, verbal or psychological causes. The present study aimed at identifying the role of family functioning in bullying behaviors by affective empathy. Statistical population of the study included all the first grade male high school students of Bostan Abad city in the academic year of 2018/2019. 245 student participants completed the Family Functioning Device (FAD), the Bullying/Victim Questionnaire (B/VQ) and the Balanced Emotional Empathy Scale (BEES). The results indicated that poor family functioning was correlated negatively with empathy and positively with bullying behaviors. The results also showed a negative correlation between empathy and bullying behaviors. Path coefficients indicated that weak family functioning had a negative effect on empathy. It also had a meaningfully positive effect on bullying behaviors. Moreover, the effect of empathy path coefficient on bullying behavior was meaningful. In other words, poor family functioning could directly affect bullying behaviors through the mediation of empathy. According to the results, family functioning affects bullying behaviors through empathy both directly and indirectly. The findings of the present study can be used by psychologists and professionals to prevent bullying-related behaviors.
خلاصه ماشینی:
نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و قلدری در دانشآموزان The mediating role of empathy in the relationship between family functioning and bullying in students عباس اصغری شربیانی* روانشناسی تخصصی سجاد بشرپور دانشگاه محقق اردبیلی Abbas Asghari Sharabiani Professional Psychology Sajjad Basharpoor University of Mohaghegh Ardabili قلدری بهعنوان برجستهترین نوع خشنونت در مدارس به یک حالت عدم تعادل قدرت بین دو نفر تعریف میشود که در آن فرد قویتر به کرات و به اشکال مختلف فیزیکی، کلامی یا روانشناختی باعث آزار و اذیت و صدمه در فرد ضعیفتر میشود.
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و رفتارهای مرتبط با قلدری بود.
نتایج پژوهش نشان داد کارکرد ضعیف خانواده با همدلی رابطه منفی و معنادار و با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه مثبت و معنادار دارد.
چکیده: واژههای کلیدی: کارکرد خانواده، همدلی، قلدری در دانشآموزان Abstract: Bullying, as the most prominent type of violence in schools, is defined as a state of power imbalance between two individuals in which the stronger person hurts the weaker person through repeatedly physical, verbal or psychological causes.
Keywords: family functioning, empathy, bullying, students _____________________________________________________ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقدمه قلدری در مدرسه موضوعی است که طی یک قرن اخیر مطرح بوده و امروزه بهعنوان یک مسئلهی اجتماعی مهم مورد توجه قرار گرفته است که باعث آسیبهای رشدی و سلامتی برای قلدران و قربانیان میشود (کوچیندیرفر-لاد و پیلیتیر ، 2008؛ به نقل از الیوت، هانگ و وانگ، 2019).