چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان رعایت سیاستهای اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی بود. روش: برای انجام این تحقیق کاربردی، از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات اعضای هیئت علمی و پایایی آن نیز با استفاده از پیشآزمون و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ(78/0 تا 91/0=α) تأیید شد. جامعۀ آماری تحقیق، اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان(306 نفر) بود. حجم نمونۀ تحقیق(120 نفر) با استفاده از رابطۀ کوکران تعیین شد و نمونهها به روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: میانگین همۀ مؤلفههای بررسیشدۀ اقتصاد مقاومتی در وضعیت موجود حوزههای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، کمتر از چهار و قابلیت اجرای آنها در وضعیت مطلوب، بالاتر از هفت در مقیاس 10 سطحی بود. نتیجهگیری: نتایج مقایسۀ وضعیت موجود و مطلوب رعایت سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حوزههای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی با استفاده از آزمون تی، نشان داد وضعیت موجود به کارگیری سیاستهای اقتصاد مقاومتی به طور معناداری پایینتر از وضعیت مطلوب و نشاندهندۀ عدم استفاده از ظرفیتهای موجود اقتصاد مقاومتی در وضعیت موجود دانشگاههای کشور است.
Objectives: The purpose of this study is to investigate the observance of resistive economy policies in higher education. Method: Descriptive-correlational method is used in this applied research. The main tool of data collection is a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by using the opinions of faculty members and its reliability was confirmed by pre-test and Cronbach's alpha coefficient (0.78-0.99 = α). The faculty members of Zanjan University formed the statistical community (N = 306). The sample size was determined using Cochran's relationship (n = 120) and the samples were selected randomly. Results : The results showed that the average of all studied components of Resistive economy in the current state of educational, research, student and cultural fields of university was less than 4 and the ability to implement them in a desirable situation was higher than 7 in the 10-level scale. Conclusion: The results of comparing the existing and desired situation of observance of Resistive economy policies in educational, research, student and cultural areas by using t-test showed that the existing status of applying Resistive economy policies is significantly lower than the optimal situation, which indicates non-use Of the existing capacities, the Resistive economy is in the status of existing universities in the country.