چکیده:
قدرت رسانه ها در ساماندهی و تاثیرگذاری بر سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ و افکار عمومی، اهمیت قابل توجه ای یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانه مجازی در کاهش تصادف های رانندگی از دید کارکنان پلیس راهور و پلیس راه فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربیانجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ گرد آوری داده ها به صورت میدانی و با بهره گیری از پرسش نامه روا و پایای محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری شامل ۷۵ نفر افسران ارشد و کارشناسان تصادفات پلیس راهور و پلیس راه استان آذربایجان غربی بوده که کلیه کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تمام شمار به عنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. به جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS۲۲ و آزمون آماری تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته ها نشان داد هر چهار مولفه تحقیق: ۱- آگاه سازی؛ ۲- ارایه تولیدهای خاص؛ ۳- مشارکت اجتماعی و ۴- مسیول سازی از طریق رسانه مجازی با اطمینان ۹۹ درصد در کاهش تصادف های رانندگی نقش دارند. نتایج تحقیق بیان گر این بود که آگاه سازی از طریق رسانه مجازی با میانگین ۰۱/۱۷ دارای بیشترین نقش (بسیار زیاد) و مسیول سازی از طریق رسانه مجازی با میانگین ۵۶/۱۴ دارای کمترین نقش در کاهش تصادف های رانندگی هستند.
The power of the media to organize and influence politics, society, the economy, culture, and public opinion has become significant. The aim of this study was to investigate the role of virtual media in reducing traffic accidents from the perspective of Rahvar police (Traffic) officers and the traffic police of West Azerbaijan Province Disciplinary Command. The present research is applied in terms of purpose; In terms of method, descriptive-survey and in terms of data collection were performed in the field and using the validity and reliability of the researcher-made questionnaire. The statistical population included 75 senior officers and accident experts of Rahvar and West Azarbaijan traffic police, all of whom were selected as the members of the statistical sample using the all-inclusion sampling method. For data analysis, SPSS22 software and T-sample statistical test were used. The findings showed that all four components of research: 1- Awareness; 2- Providing special products; 3. Social participation and 4- Responsibility through virtual media with 99% confidence play a role in reducing traffic accidents. The results showed that virtual media awareness with an average of 17.01 has the most (very high) role and virtual media responsibility with an average of 14.66 has the least role in reducing traffic accidents.
خلاصه ماشینی:
آمار و اطلاعات موجود نشان مي دهد که در طول دهه گذشته ، هزينه هاي انساني و مالي مربوط به مديريت ترافيک در حال افزايش بوده و به نظر مي رسد که به دليل تنگناها و موانع قانوني بيش از پيش نمي توان پاسخ گوي اين هزينه ها بود و بايد به ساير راه کارهاي علمي در مديريت و نظارت تصادف هاي جاده اي و شهري توجه کرد (عبدالرحماني ، حبيب زاده و نادرپور، ١٣٨٩: ١٠٣).
از طرفي اضافه شدن فضاي مجازي به جمع ديگر رسانه ها نيز باعث کاهش در استفاده انسان ها از رسانه هاي مربوطه شده است (مک کوايل ١، ١٣٨٥: ٤٤) که اين امر نيز مي تواند نقش به سزايي در عدم استفاده از رسانه هاي ديداري ، شنيداري و مکتوب (راديو، تلويزيون و روزنامه ) توسط نهادها مرتبط با مديريت راهور و کاهش تصادف هاي جاده اي و درون شهري داشته باشد.
بر اين اساس ، با ٩٤ توجه به گسترش فضاي مجازي در جامعه و فرض ارتباط بين رسانه مجازي و کاهش تصادفات جاده اي و درون شهري و هم چنين روند فزاينده کاربران اينترنت ، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به اين سوال اساسي است که رسانه مجازي تا چه حد در کاهش تصادف هاي رانندگي استان آذربايجان غربي نقش دارد؟ پيشينه و مباني نظري تحقيق با بررسي پيشينه ، تحقيق مشابه درخصوص موضوع يافت نشد.
ظل طاعت و گهرپور (١٣٩٥) در تحقيق خود که با عنوان شناسايي و اولويت بندي عوامل انساني موثر در تصادفات جاده اي با استفاده از روش ٩٥ تحليل سلسله مراتبي انجام شد، به اين نتيجه دست يافتند که آگاه سازي رانندگان و ارائه آموزش هاي مربوطه بهترين راه کار کاهش تصادف ها محسوب مي شوند.