چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بر اساس مدل سروکوال است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی – توصیفی است برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 381 نفر به دست آمد و از طریق پرسشنامه بر گرفته از پرسشنامه پارسومن است. برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ به دست آمده از تحلیل پرسشنامه 949/0 که نشان دهنده قابلیت اطمینان بالای پرسشنامه است. تجزیه و تحلیل داده ها ی حاصل از گردآوری پرسشنامه ها توسط نرم افزار SPSS22 و آزمونهای آماری (آزمون تی، آزمون فریدمن) انجام گرفته و در قالب جداول توزیع فراوانی و نمودار ها با استفاده از برنامه Excel تهیه گردیده است.
یافته ها: نشان داد مولفه میانگین رتبه عوامل ملموس 71/3 ، میانگین رتبه قابلیت اعتماد و اطمینان 84/2 ، میانگین رتبه مولفه پاسخگو بودن 07/2 و میانگین رتبه همدلی 38/1 در رتبه است.
نتیجه گیری: می توان چنین نتیجه گیری نمود که بین بهبود کیفیت خدمات ارائه شده و میزان رضایت دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون هم نشان داد از بین مولفه های کیفیت خدمات عوامل ملموس بیشترین تاثیر را بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانه دارد سطح کیفیت خدمات ارائه شده در این کتابخانه در سطح پایین تر از سطح متوسط قرار دارد و مراجعه کندگان از خدمات ارائه شده در این کتابخانه رضایت ندارند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the level of students' satisfaction with the quality of services
provided in the Central Library of the Islamic Azad University, Science and Research Branch based on SERVQUAL
model.
Method: The research method is descriptive-survey. To determine the sample size using Cochran's formula, 381
people were obtained and through a questionnaire taken from Parsoman questionnaire. To determine the reliability of
the questionnaire, Cronbach's alpha was used with 0.949 which shows the high reliability of the questionnaire. The data
obtained from the collection of questionnaires were performed by SPSS22 software and statistical tests (t-test, Friedman
test) and were prepared in the form of frequency distribution tables and graphs using Excel.
Results: The average component of tangible factors is 3.71, the average rank of reliability is 2.84, the average
component of responsiveness is 2.07 and the average empathy rank is 1.38.
Conclusion: It can be concluded that there is a positive and significant relationship between improving the quality of
services provided and student satisfaction. The test results also showed that among the components of service quality,
tangible factors have the greatest impact on improving the quality of services provided in the library.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون تک نمونه اي t براي سوال دوم پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي آزمون تأثير قابليت اطمينان بر ميزان رضايت مراجعان در که مقدار آزمون t تک نمونه اي (٢١/٩٠٧) در جدول شماره ٣ کتابخانه مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در نشان مي دهد که با اطمينان ٩٩ درصد و سطح خطاي کوچک تر بين جامعه آماري از آزمون t تک نمونه با محاسبه ميانگين فرضي از ٠/٠٠١ تفاوت آمار معني داري (٠/٠٠٠) وجود دارد که نشان استفاده شد.
نتايج آزمون تک نمونه اي t براي سوال چهارم پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي آزمون تاثير همدلي بر ميزان رضايت مراجعان در نمونه اي (٣٠/١٨٥) که با اطمينان ٩٩ درصد و سطح خطاي کتابخانه مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در کوچک تر از ٠/٠٠١ تفاوت آمار معني داري (٠/٠٠٠) وجود دارد بين جامعه آماري از آزمون t تک نمونه با محاسبه ميانگين فرضي که نشان مي دهد بين عوامل ملموس و ميزان رضايت مراجعان استفاده شد نتايج آزمون t براي بررسي وضعيت رضايتمندي از رابطه وجود دارد.
دهد مقدار آزمون t تک نمونه اي (١٩/٨٧٧) که با اطمينان ٩٩ هدف کلي اين پژوهش تأثير کيفيت خدمات ارائه شده بر ميزان درصد و سطح خطاي کوچک تر از ٠/٠٠١ تفاوت آمار رضايتمندي دانشجويان از کتابخانه مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي معني داري (٠/٠٠٠) وجود دارد که نشان مي دهد بين قابل همدلي واحد علوم و تحقيقات مي باشد و نتايج حاصل از اجراي آزمون t با دانشجويان و ميزان رضايت مراجعان رابطه وجود دارد.