چکیده:
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب به شیوهی کلاسیک با آموزش بر مبنای آموزههای اسلامی بر رضایت زناشویی و گذشت است.
روش: 60 نفر از زنان متأهل به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20n=) قرار داده شدند. پرسشنامههای رضایت زناشویی و گذشت بهعنوان پیشآزمون برای سه گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش اول در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب کلاسیک و افراد گروه دوم در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب اسلامی شرکت کردند. هر دو پرسشنامه بهعنوان پسآزمون مجدداً برای همه اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت شده است. همچنین بین دو گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه افزایش نمرات در گروه تئوری انتخاب اسلامی بیش از گروه کلاسیک بود.
نتیجهگیری: با استفاده از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت آموزش تئوری انتخاب اسلامی بهطور مؤثری موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت میشود.
Introduction: The main purpose of this research was to compare the effect of Classic Choice Theory training with Islamic Choice Theory training on marital satisfaction and forgiveness between marriage women. Methods: 60 person from marriage women were selected by cluster sampling and divided into two experimental groups and control group (n=20). Marital Satisfaction and forgiveness Scales were conducted to collect basic level data. The participants of experimental group were attending in Classic Choice Theory (first group) and Islamic Choice Theory (second group) training protocol for 8 sessions. Both inventories were conducted again after training period for all. Results: The results of post-tests were compared with basic level through covariance analysis. The results of covariance analysis showed a significant difference between two experimental groups with control group and increase of marital satisfaction and forgiveness. Also there is a significant difference between two experimental groups so as marital satisfaction and forgiveness increase in Islamic training more than classic training. Conclusion: The implications of these results are discussed with respect to the utility of applying Islamic choice theory training for significantly increase of marital satisfaction and forgiveness.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش هاي مختلف عوامل متعددي را در اين رابطه مؤثر دانسته اند که از جمله ميتوان به ايـن موارد اشاره کرد: تجارب قبلي و پيشينه ي خانوادگي (ميلر و ورتينگتون ٢٠١٠،٧)، وضعيت اقتصادي زوج ها (سـاپينگتون ٨، ١٩٩٤)، سـلامت جسـماني (پلـگ ٩، ٢٠٠٨)، فرزنـدان (پـورتمن ١٠، ٢٠٠٥)، 1 marital satisfaction 2 Burpee & Langer 3 Peleg 4 Winch 5 Mir gain & Cordova 6 Shakelford & Buss 7 Miller, A.
براي مثال اثر آموزش تئوري انتخـاب بـه طور مؤثري بر ميزان شادکامي (کارخانه چي، احدي و حاتمي، ١٣٨٩)، افزايش عزت نفس و کانون مهار دروني (صاحبي، ١٣٩٠)، منبع کنترل و راهبردهـاي مقابلـه اي (اميـري، آقامحمـديان شـعرباف و کيميايي، ١٣٩١)، مسئوليت پذيري و عزت نفس (موسـوي اصـل ، ١٣٨٨)، کـاهش بحـران هويـت (حسين پور، درويشي و سوداني، ١٣٨٨)، اميد به زندگي و اضطراب (پاشا و اميني، ١٣٨٧)، افزايش پيشرفت تحصيلي دانـش آمـوزان (وابولـدينگ و بريکـل ٢، ٢٠١٣)، افـزايش خودپنـداره ي مثبـت (پترسون ، چانـگ و کـالينز٣، ١٩٩٨)، افـزايش عـزت نفس و انگيـزه ي پيشـرفت فـردي (مـرادي شهربابک ، ١٣٨٩؛ گيلچريست بنکـز٤، ٢٠١١) و در برنامـه هاي سـلامت و تندرسـتي (کاسـتونز، 5 ٢٠١٠) نشان داده شده است .
1 Glasser 2 Wubbolding & Brickell 3 Peterson, Chang & Collins 4 Gilchrist Banks 5 Casstevens همچنين اثربخشي مداخلات تئوري انتخاب بر رضايت زناشويي نيـز در پژوهش هـاي مختلـف (وزيري، ١٣٩٤؛ برومند و همکاران ، ٢٠١٣؛ جلدکار، نجفي و ستوده ، ١٣٩٣؛ بخارايي، ١٣٨٥؛ دربـاي، ١٣٨٦؛ فرحبخش و همکاران ، ١٣٨٣ و شريعت زاده ، تبريزي و احقر،١٣٩٢) به اثبـات رسـيده اسـت .