چکیده:
مسأله پوشش و حدود آن از مهمترین مسائل حقوقی اجتماعی است که در برهه کنونی فقیهان را با چالش جدی روبهرو کرده است. پذیرش وجوب پوشش، خود این سؤال را پدید میآورد که حداقل حدودی که یک زن مسلمان واجب است رعایت کند، چقدر است؟ این سؤال به ویژه با توجه به تنوع پوششی که امروزه در جوامع اسلامی رایج شده است، پاسخی تازه میطلبد. بر اساس برخی تفاسیر جدید از واژههای بکار رفته در آیات و روایات، سعی شده است که نظری بر خلاف نظر مشهور فقیهان ارائه شود تا به برخی از انواع پوششها که در جامعه کنونی مشاهده میشود، مشروعیت داده شود. بر اساس یافتههای این تحقیق که با روشی توصیفی- تحلیلی به تبیین و نقد ادله موافقان و مخالفان پرداخته است، نمیتوان تنها با توسل به معنای یک کلمه، در این مورد نتیجهگیری کلی کرد و جواز استفاده از پوششهای تنگ و چسبان و ظاهر نمودن زیورآلات، آرایش و پابند و... را که از مصادیق زینتهای مخفی هستند، در برابر مردان نامحرم صادر کرد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس برخي تفاسير جديد از واژه هاي بکار رفته در آيات و روايات ، سعي شده است که نظري بر خلاف نظر مشهور فقيهان ارائه شود تـا بـه برخي از انواع پوشش ها که در جامعه کنوني مشاهده ميشود، مشروعيت داده شـود.
بـر اساس يافته هاي اين تحقيق که با روشي توصيفي تحليلي به تبيين و نقد ادله موافقان و مخالفان پرداخته است ، نميتوان تنها با توسل بـه معنـاي يـک کلمـه ، در ايـن مـورد نتيجه گيري کلي کرد و جواز استفاده از پوشش هـاي تنـگ و چسـبان و ظـاهر نمـودن زيورآلات ، آرايش و پابند و...
بر اساس برخي تفاسير جديد از واژه هاي بکار رفته در آيـات و روايات ، سعي شده است که نظري بر خلاف نظر مشهور فقيهان ارائه شود تا بـه برخـي از انواع پوشش ها که در جامعه کنوني مشاهده ميشود، مشروعيت داده شود.
از نظر آنان دليل اين ترجمه اين است که اولا کلمه «خمار» دلالتي بر روسـري نمـيکنـد، بلکه هرگونه پوشاکي(به ويژه لنگي که براي پوشش پايين تنه به کار ميآيـد) مـيتوانـد باشد و ثانيا «جيب » به معناي «گريبان » نيست ، بلکه به معناي هرگونـه شـکاف اسـت و لباس هاي آن زمان کاملا ندوخته بوده و از شکاف تکه پارچـه اي کـه زنـان بـراي پوشـش عورتين خود استفاده ميکرده اند، گاهي عورت هم معلوم ميشده اسـت ؛ لـذا ايـن آيـه از زنان خواسته ، شکاف هاي بدن (عورت و احتمالا بين پستان ها) يا شکاف جامـه هـاي خـود که عورت را نمايان ميکند، با پارچه اي بپوشانند(ترکاشوند، ١٣٨٩: ٥٨١٥٦٣).
Qom. Naraghi, Ahmad Bin Mohammad (2008).