چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر محیط حامی - نیاز بر اضطراب، توجه بینایی و عملکرد دانشجویان غیر ورزشکار بود. آزمودنیها 30 دانشجوی دختر با میانگین (سن 3/2±2/22) سال بودند که با توجه به شرایط تحقیق و پس از اجرای پیشآزمون بهطور تصادفی در دو گروه حامی- نیاز و کنترل قرار گرفتند. اضطراب یادگیرندگان با استفاده از پرسشنامه آمادگی روانی، موج آلفا با استفاده از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و عملکرد نیز به صورت خطای شعاعی ضربة پات گلف در پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، رویکرد حامی نیاز بر اضطراب، موج آلفا و عملکرد ضربة گلف، تأثیر معنادار داشته است. میزان اضطراب شناختی و اضطراب جسمانی، همچنین موج آلفا و خطای عملکرد در گروه حامی - نیاز نسبت به گروه کنترل کاهش یافت. یافتههای اخیر نشان میدهد، سبک آموزشی حامی – نیاز رویکردی مناسب در زمینة کاهش اضطراب، پردازش کارآمد بینایی و ارتقاء عملکرد میباشد.
The aim of this study was to determine the effect of need - supportive environment on anxiety, visual attention and non-athlete students performance. Subjects were 30 female students with (Mage=22.24±2/3) years who according to the research conditions and after the pre-test were randomly divided into two groups of Need-Supportive and control. Learners' anxiety was measured using the Mental Readiness Questionnaire, alpha wave was measured using a two-channel neurofeedback device, and performance was measured as radial error golf putting in the pre-test and post-test. The results of the analysis of covariance showed that the Need-Supportive approach had a significant effect on anxiety, alpha wave and golf performance. Cognitive and physical anxiety levels, as well as alpha wave and functional error in the need - supportive group decreased compared to the control group. Recent findings suggest that need-supportive educational style is an appropriate approach in terms of reducing anxiety, efficient visual processing and performance enhancement.
خلاصه ماشینی:
محمدی، محمدزاده و بهزادنیا (2019) با فراهم آوردن محیطی حامی و شرایط حمایت از احساس نیاز استقلال، شایستگی و وابستگی برای شاگردان نشان دادند، زمانی که مربی رویکرد یادگیرندهها را در کلاس جویا میشود، از قابلیتهای اجرای تمرینات توسط خود یادگیرنده و از تصمیمگیری آنها حمایت میکند و ارتباط مناسب با آنها برقرار میکند، رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی و انگیزش یادگیرندگان افزایش یافته و در مهارتهای حرکتی و عملکرد پیشرفت بهتری خواهند داشت.
تحقیقات در مورد انگیزش نشان میدهد انگیزش درونی دارای اثرات رفتاری مشابه با انگیزش بیرونی است (براور، 2015)، بنابراین با توجه به نقشی که عوامل روانشناختی بر پردازش بینایی دارد، همچنین رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی یادگیرندگان میتواند انگیزش درونی را افزایش و اضطراب یادگیرندگان را پیشبینی کند، و با توجه به نقشی که بینایی در اجرای مهارتهایی مانند ضربه زدن به توپ و دستیابی به هدف موردنظر با سرعت و مسیر صحیح دارد، (لمپرت، 1998)، چرا که اجراکننده باید قادر باشد مهمترین مناطقی از صحنه که اطلاعات کافی به او میدهد را تعیین کند و توجهش را بر روی آن نقاط متمرکز کند.
Independent effects of motivation and spatial attention in the human visual cortex.
Impact of emotional and motivational regulation on putting performance: a frontal alpha asymmetry study.
Anxiety and cognitive performance: attentional control theory.