چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولی بر نوآوری آموزش عالی با میانجیگیری توسعه هویت حرفهای از نظر اعضا هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده است. روش: روش پژوهش همبستگی بود که در جامعه اعضا هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با نمونه 166 نفری براساس تصادفی طبقهای اجرا شده است. ابزار پژوهش سه پرسشنامه رهبری تحولی، نوآوری آموزش عالی و توسعه هویت حرفهای بوده است. روایی تأییدی و پایایی ترکیبی و کرانباخ هر سه ابزار مناسب گزارش شد. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزار PLS2، مدل معادلات ساختاری بوده است. یافتهها: نتایج نشان داد، رهبری تحولی بر نوآوری آموزش عالی و توسعه هویت حرفهای به صورت مستقیم و غیرمستقیم موثر بوده است. توسعه هویت حرفهای بر نوآوری فرایند و محصول آموزش عالی به صورت مستقیم و غیر مستقیم موثر بود. همچنین نوآوری فرایند بر نوآوری محصول اثر داشت. نتیجهگیری: میتوان گفت در نوآوری آموزش عالی فاکتورهای رهبری و هویت حرفهای دارای نقش سازنده میباشند. به بیان دیگر مهارتهای نرم اهمیت ویژه بر پذیرش نوآوری در فرایند و محصول دارند.
Objective: The present research aimed to investigate the effect of the transformational leadership on higher education innovation with mediate of the professional identity development of faculty members of Sistan and Baluchestan University. Methods: The research method was correlational which was performed on a sample of 166 faculty members in Sistan and Baluchestan University by stratified random sampling. The research instrument was three questionnaires of transformational leadership, higher education innovation and professional identity development. Confirmatory validity and composite reliability and Cronbach's alpha were reported as suitable instruments. The analysis method was performed with PLS2 software as a model of the structural equation. Results: The results showed that the Transformational leadership has directly and indirectly affected on higher education innovation and professional identity development. Professional identity development has directly and indirectly affected the process and product innovation of higher education. also, Process innovation was effective on product innovation. Conclusion: It can be said that leadership and professional identity are Constructive in higher education innovation. In other words, soft skills are of particular importance to the adoption of process and product innovation.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد، رهبری تحولی بر نوآوری آموزش عالی و توسعه هویت حرفه ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم مؤثر بوده است .
Men & Bowen 6- Johnsen et al 7- Keevy & Perumal 8 .
Zacher & et al 6- Al-Husseini et al 7- Birasnav et al واکارو وهمکارانش ١ (٢٠١٢) نشان دادند که سبک های رهبری تحول آفرین توانایی تغییر فرهنگ سازمانی را دارند و نوآوری فرایند و محصول را تشویق میکنند.
باقری مجد و همکاران (١٣٩٧) دانشگاه ها از طریق محرک - های فرهنگی باز و آزاد و مدیریت هوشمند نوآوری در کنار رهبری کارآفرینی میتواند نقش سازنده در رفتار نوآورانه محیط علمی و ذینفعان آموزش عالی ایفا کند.
رستگارو / مقصودی(١٣٩٥) رهبری تحول آفرین باحضورمتغیرمیانجی تسهیم دانش تأثیرمثبت و / معناداری برنوآوری سازمانی دارد کیم و لی ٣(٢٠١٩)رهبری بر مشارکت مربیان در توسعه حرفه ای در انواع فعالیت های یادگیری مؤثر است و بر مشارکت مربیان در نظارت ، جذب همکاران و مربیگری نقش دارد.
٥. رهبری تحولی از طریق توسعه هویت حرفه ای بر نوآوری آموزش عالی(فرایند و محصول ) مؤثر است .
… فرضیه سوم تحقیق نشان داد، توسعه هویت حرفه ای بر نوآوری آموزش عالی(فرایند و محصول ) به صورت مستقیم مؤثر بوده است .
فرضیه پنجم تحقیق نشان داد که رهبری تحولی از طریق هویت حرفه ای بر نوآوری آموزش عالی(فرایند و محصول ) مؤثر بوده است .
Transformational leadership and innovation: a comparison study between Iraq's public and private higher education.
The role of transformational leadership and knowledge management processes on predicting product and process innovation: An empirical study developed in Kingdom of Bahrain.