چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی بازاریابی شبکهای و تاثیر آن بر تحقق اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اساتید گروه مدیریت بازرگانی، اقتصاد و همچنین کارکنان شرکتهای دارای بازاریابی شبکهایاست. برای دستیابی به این هدف با استفاده از ابزار پرسشنامه در قالب یک پژوهش پیمایشی و توصیفی به بررسی متغیرهای حمایت از تولید ملی، اشتغالزایی، تثبیت نرخ ارز، توزیع درآمد، تثبیت سطوح عمومی قیمتها و کاهش هزینههای تمامشده، پرداخته شد. دادههای به دست آمده از طریق نرمافزار SPSS 22 و لیزرل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که بازاریابی شبکهای بر متغیرهای مورد پژوهش، تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین این متغیرها بر اقتصاد مقاومتی، اثر مثبت و معنیداری را نشان دادند. همچنین بهطورکلی به نظر میرسد که بازاریابی شبکهای با کمک به اشتغالزایی بتواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد و نیاز است برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تعامل و همکاری سازندهای بین مردم و دولت صورت گیرد.
This paper looks at attitude of master’s management and employee of Tesco, beez and Panberiz companies to investigation of the effect of network marketing on Resilience economy. Data was collected through questionnaire with 384 master’s management and employee of Tesco, beez and Panberiz companies and analyzed using SPSS and Lisrel softwares. The factors supporting national production, employment, exchange rate stability, income distribution, levels of consolidation and reduce public spending were investigated. The results shown that network marketing had a positive and significant effect on the researched variables. Furthermore, these variables had a positive and significant effect on Resilience economy. Generally, network marketing with the help of employment seems to be in line with the realization of a Resilience economy, and it is necessary to make a constructive engagement between the people and the government in order to realize the Resilience economy.
خلاصه ماشینی:
بازاريابي به عنوان آخرين حلقه چرخه توليد به مصرف يکي از مهم ترين ارکان اقتصادي در هر کشور و جامعه اي است که شرکت هاي بازاريابي شبکه اي با پيدا کردن مصرف کننده براي توليدکننده هاي داخلي ، مي توانند در اين چرخه و همچنين کامل کردن حلقه اقتصاد مقاومتي نقش مهمي را ايفا کنند (هاشمي و همکاران ، ١٣٩٤، ص ٩).
حمايت از بخش خصوصي نيز از جمله مباحث مهم و مدنظر در ساختارهاي اقتصاد مقاومتي به شمار ميرود که حمايت دولت را از اين زمينه سبب ميشود (هاشمي و همکاران ، ١٣٩٦، ص ١١)؛ همچنين بازاريابي به عنوان آخرين حلقه چرخه توليد به مصرف يکي از مهم ترين ارکان اقتصادي در هر کشور و جامعه اي است که شرکت هاي بازاريابي شبکه اي با پيدا کردن مصرف کننده براي توليدکننده هاي داخلي مي توانند در اين چرخه و کامل کردن حلقه اقتصاد مقاومتي نقش مهمي را ايفا کنند (همان ، ص ٨).
در اين پژوهش تأثير بازاريابي شبکه اي و ميزان تأثير آن بر اقتصاد مقاومتي بررسي ميشود که متغيرهاي حمايت از توليد ملي (هاشمي و همکاران ، ١٣٩٦/ ايدلخاني و همکاران ، ١٣٩٥)، اشتغال زايي (روحاني، ١٣٩١/ ذبيحي جامخانه و ساجدي، ١٣٩٥)، تثبيت نرخ ارز (روحاني، ١٣٩١/ ايدلخاني و همکاران ، ١٣٩٥)، توزيع درآمد (تاري و کاوياني، ١٣٩٢)، تثبيت سطوح عمومي قيمت ها (قلعه لاني، ١٣٩٧) و کاهش هزينه هاي تمام شده ، مورد توجه قرار گرفتند.