چکیده:
حضرت فاطمه زهرا (س) که مقامی ویژه نزد پیامبر (ص) داشت، تنها دختر ماندگار پس از رحلت آن حضرت بود که زندگی کوتاه ایشان با رویدادهای بزرگ و سرنوشتساز همراه شد. کوتاه بودن مدت زندگانی آن بانوی بزرگوار و وجود جریانهای معارض با اهلبیت (ع) سبب شده است، بسیاری از رخدادهای زندگی ایشان، مانند چگونگی و مکان دفن آن حضرت به درستی آشکار نباشد. با وجود اختلاف علمای اهل سنت درباره چگونگی دفن حضرت زهرا (س)، بیشتر آنها بر این باورند که مدفن آن حضرت (س) در قبرستان بقیع، مکانی مشخص دارد، اما شیعیان آن قبر را متعلق به فاطمه بنت اسد میدانند و بر این باورند که مکان قبر آن بانو آشکار نیست. هر دو گروه در این باره، مستندات قابل توجهی ارائه کردهاند. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، این دو دیدگاه را بررسی میکند و به سنجش و اثبات این فرضیه میپردازد که قبر منسوب به ایشان در بقیع متعلق به فاطمه بنت اسد است و محدوده مدفن حضرت زهرا (س) در کنار روضه نبی اکرم (ص) در بیت ایشان واقع شده است، اما محل دقیق قبر مخفی است.
کانت تحظی فاطمه الزهرا (س) بمکانه خاصه عند النبی (ص) فهی بنته الوحیده الباقیه بعد وفاته. فبالرغم من قصر عمرها الا ان احداثا مفصلیه و جسیمه صادفت حیاتهاالشریفه. حیاتهاالقصیره و التیارات المعارضه لاهل البیت جعلت من الصعب تحدید مکان دفنها و کیفیته اسوه بالکثیر من الاحداث التی جرت
فی حیاتها.
و بالرغم من وجودالاختلافات عند علماء السنه حول کیفیه دفنها الا انهم یتفقون علی مدفنها فی البقیع و تحدید مکانه الا ان الشیعه یرون انه ل"فاطمه بنت اسد" و لیس لفاطمه علیها السلام و قبرها مجهول.
فقد جاء کل من الفریقین بادله و مستندات تاریخیه لا یستهان بها. تحاول
هذه الورقه البحثیه ان تبحث فی مصداقیه فرضیتها الرامیه الی ان القبر هو
لفاطمه بنت اسد و ان مدفنها الشریف ما بین الروضه النبویه الشریفه و بیتها
لکن القبر غیر معلوم.
Fatimah Zahra (PBUH) with a special position before Prophet Mohammad (PBUH), and the only daughter remained after the departure of father had a short lifetime being along with significant and fateful events. The short life of that majesty and the trends against the Prophet’s Family has led to the concealment of her grave besides many other events happened in her lifetime. In spite of the disagreement among Sunnite scholars related to the way of burying, many of them believe that the grave of that holiness is of determined place in Baqi cemetery. However, the Shiites deem that grave to belong to Fatimah Bent e- Asad and the place of Fatimah Zahra’s grave is not overt. Both groups have presented considerable documents in this regard. This article investigates these two approaches and verifies the hypothesis that the grave located in Baqi cemetery belongs to Fatimah Bent e- Asad and the grave belonging to Fatimah Zahra (PBUH) is situated beside Rowzat ol- Nabi in her house and its exact place is concealed.
خلاصه ماشینی:
با وجـود اخـتلاف علمـای اهـل سـنت دربـاره چگـونگی دفـن حضرت زهرا ، بیشتر آنهـا بـر ایـن باورنـد کـه مـدفن آن حضـرت در قبرستان بقیع ، مکانی مشخص دارد، اما شیعیان آن قبر را متعلق به فاطمـه بنـت اسد میدانند و بر این باورند که مکان قبر آن بانو آشکار نیسـت .
بنابراین ، نظریه این پژوهش بر ایـن امـر اسـتوار است که مکان قبر در کنار محل روضه پیامبر اکرم در بیت فاطمه بوده اسـت ، امـا محل دقیق آن آشکار نیست .
) محل قبر را مخفی میدانند، اما محدوده قبر را خانه حضرت فاطمه یا روضه مبارکه بین قبر تا منبر رسول اکرم میداننـد و عمده دلیل آنها تمسک به روایاتی است که از زمان امام صادق به بعد وارد شده است .
پس نتیجه میگیریم که فقط برخی تاریخ نگاران اهل سنت بـه اشـتباه ، قبـر فاطمـه بنت اسد را منسوب به حضرت زهرا می داننـد و روشـن اسـت کـه قبـر کنـار چهـار امام معصوم در بقیع ، قبر فاطمه بنت اسد است .
٢ هم چنان که مشخص است حجره نزدیک قبر پیامبر همان بیت فاطمه بوده است و با دار علی که کنار بقیع است ، فرق میکند.
منابع تاریخی، مانند تاریخ ابن شبه به این امر اشـاره مـیکننـد و مـتن وقف نامه آن حضرت را که در سال ٣٩هجری تنظیم شده بود، نقل میکنند و از جمـلات 3 این وقف نامه ، اشاره به وقف خانه بعد از امیرالمؤمنین به فرزندان ایشان است .