چکیده:
زمینه: در سالهای اخیر، اخلاق حرفه ای تاثیر چشم گیری برروی فعالیتها، عملکرد فردی و گروهی و نتایج سازمان دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی کارکنان است.
روش: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل ۵۰ نفر از کارکنان شهرک صنعتی شاهرود که به علت تعداد محدود جامعه، تمام جامعه آماری به عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است و روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون می باشد.
یافته ها: هفت مولفه از اخلاق حرفه ای شامل صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری کارکنان، برتری جویی و رقابت طلبی، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و رعایت احترام نسبت به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی با تعهد سازمانی رابطه معناداری دارد. ولی مولفه مسیولیت پذیری با تعهد سازمانی رابطه معناداری ندارد.
نتیجه گیری: از پزوهش حاضر می توان چنین استنباط نمود که با افزایش مولفه های اخلاق حرفه ای، تعهد کارکنان در سازمان افزایش می یابد.
Background
In recent years, professional ethics has effect on the activity, individual and group performance and organizational results. The aim of this study was to investigate the relationship between professional ethics and organizational commitment.
Methods
The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational research. The statistical population includes 50 employees of Shahroud industrial town who due to the limited number of the population, the entire statistical population was selected as the final sample of the study. The data collection tool is a questionnaire and the method of data analysis is Pearson correlation test.
Results
The seven components of the professional ethics of honesty, fairness, loyalty, employee excellence and competitiveness, respect for others, compassion for others and respect for social values and norms are associated with organizational commitment. While accountability component has no significant relationship with organizational commitment.
Conclusions
From the present study, it can be inferred that with the increase of professional ethics components, the commitment of employees in the organization increases.