چکیده:
علوم انسانی با تشکیل یک شبکه معرفتی، میکوشد تجربههای قابل حصول جهان اجتماعی - تاریخی انسان را در فهم صورت گرفته، شکل داده تا آن را به سطح شناخت عینی برساند. با بومی کردن علوم انسانی، میتوان روشها، ابزارها و قالبهای تئوری علوم انسانی موجود را اسلامی کرد. به عبارت دیگر، ما به دنبال تولید علومی هستیم که سه وظیفه فوق را مبتنی بر مبانی معرفتشناختی و هستیشناختی اسلامی، در چارچوب مشخص انجام دهند. بر این اساس، در تحقیق حاضر ابتدا موانع و چالشهای بومیسازی علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته، چرایی بومیسازی علوم انسانی تبیین، و آنگاه راهکارها و قابلیتهای علوم انسانی بومی در گستره تمدنسازی اسلامی بیان میشوند. نتایج تحقیق نشان میدهد که علوم انسانی بومی، گامی مهم در راستای تمدنسازی اسلامی – ایرانی است و این توانایی را دارد تا کاراییها، قابلیتها، ظرفیتها، نوآوریها و مقبولیتهای خود را نمایان سازد.
خلاصه ماشینی:
نتـايج تحقيـق نشان ميدهد که علوم انساني بومي ، گامي مهم در راستاي تمدن سازي اسلامي – ايراني است و ايـن توانـايي را دارد تـا کاراييها، قابليت ها، ظرفيت ها، نوآوري ها و مقبوليت هاي خود را نمايان سازد.
آفرينش مفاهيم جديـد و تثبيـت مفـاهيم برآمـده از انقـلاب اسلامي ، مستلزم پويايي و نوآوري در همۀ عرصه هاي فرهنگي ، سياسي و اجتماعي اسـت ، ايـن مهـم زمـاني تحقق مييابد که عرصه علوم انساني از پوياي لازم برخوردار باشد تا بتوان ارزش ها و تفکـرات انقلابـي را در يک ساختار منظم فکري ، که توان اقناعي کامل را داشته باشد، سامان داده و آن را در گستره جهـاني عرضـه کنيم .
غفلت در اين حوزه هـا و سـاير حـوزه هـاي فرهنگـي ، سياسـي و اجتماعي موجب شده است که انديشمندان علوم انساني جامعه ايران ، نظام انديشه اي خود را از غرب گرفته و بـه تحليـل و نقد بپردازند و نتوانند ويژگي هاي فرهنگي - اجتماعي و نيازهاي جامعه خويش را درک کنند و با آن بيگانه شوند.
ايـن نـوع برداشـت از بـومي سـازي علـوم انسـاني را ميتوان اين گونه نيز نمايش داد: شکل ٦: برداشت هاي مختلف از بومي سازي علوم انساني در ايران (به تصویر صحه رجوع شود) قابليت هاي علوم انساني بومي در راستاي تمدن سازي اسلامي علم بومي در صورت تحقق ، قابليت هايي را آشکار مي سازد که بسيار قابل توجه است .