چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی ضرورت تغییر مفهومی در توسعه حرفهای معلمان و امکان آن از طریق خلق محیط ساختن دانش بود. در رویکرد شناختی کیفیت آموزش وابسته به عمل معلمان دانسته میشود و عمل معلمان وابسته به شناخت آنها. از اینرو هدف بسیاری از دورههای توسعه حرفهای معلمان تربیت معلمانی است که نظام شناختی منطبق با آخرین یافتههای برخاسته از مطالعات تربیتی داشته باشند- چیزی که اکثر دورههای حرفهای آموزش معلمان در انجام آن موفق نبودهاند. در این مطالعه از روش سنتزپژوهی استفاده شد تا گزارههای مبانی ضرورت تغییر مفهومی تدوین شود. تحلیل گزارههای به دست آمده نشان داد که نظام باورهای تربیتی، مفاهیم از پیشآموخته معلمان و هماهنگی یا عدم هماهنگی آن با مفاهیم علمی، نظریههای ضمنی، انسجام شناخت، باورهای معرفتشناختی، آگاهی فرامفهومی و نظام شناختی تجربهبنیاد باید در توسعه حرفهای معلمان مورد توجه قرار بگیرد. همچنین امکانی که محیط ساختن دانش برای تغییرمفهومی معلمان میتواند ایجاد کند، مورد بحث قرار گرفته است.
This study aimed to investigate conceptual change as a fruitful framework in teachers’ professional development through knowledge building environment. In cognitive approaches towards education, the quality of education is seen as a result of teachers’ actions and teachers’ action is seen as a result of their cognition. Thereby the goal of many teachers’ professional development programs is to educate teachers whose cognition is consistent with the latest research findings from educational researches while many of them failed to do so. In this study the research synthesis was used to develop basic statements for salient characteristics of conceptual change framework. The analysis of the results showed that pedagogical belief system, teachers’ preconceptions, cognition coherence, metaconceptual awareness and experience-based belief system need to be considered in teachers’ professional development. Finally the efficiency of knowledge building environment has been discussed.