چکیده:
با توجه به نقش همه جانبه آموزش عالی و دانشگاهها در زندگی اجتماعی انسانها نقش عدالت در این سازمانها پیش از پیش آشکارتر شده است. دانشگاهها در حقیقت نمادی از جامعه بوده و تحقق و اجرای عدالت در آن بهمنزله تحقق عدالت در سطح جامعه میباشد. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی نقش رفتار شهروندی در ارتباط با عدالت سازمانی و استرس شغلی با عملکرد سازمانی در یکی مراکز آموزش عالی نظامی است. جامعهی آماری پژوهش شامل 260 نفر از کارکنان بخش اداری و پشتیبانی یکی از دانشگاههای نظامی بودند که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان تعداد 155 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990)، استرس شغلی دوپوی (1977) و عملکرد کارکنان از پرسشنامه ویلیامز و اندرسون(1981) بهعنوان ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر بودند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار اسمارت پی. ال. اس) و نرمافزار SPPS ویراست19 انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که استرس شغلی با رفتار شهروندی سازمانی رابطهای منفی و معناداری دارد، عدالت سازمانی با عملکرد کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان رابطهای مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نقش ميانجي رفتار شهروندي سازماني در تاثير عدالت سازماني و استرس شغلي بر عملکرد سازماني در مراکز آموزش عالي احمدعلي روح الهي ١، علي رضوي زاده ٢، اميرحسن ترکزاده ٣،روح الله مرادزاده با توجه به نقش همه جانبه آموزش عالي و دانشگاه ها در زندگي اجتماعي انسان ها نقش عدالت در اين سازمان ها پيش از پيش آشکارتر شده است .
از سوي ديگر، با مروري بر پژوهش هاي صورت گرفته مشخص ميگردد که پژوهش هايي زيادي در زمينه هايي هم چـون ، عـدالت سـازماني، استرسـي شغلي، رفتار شهروند و عملکرد شغلي و هم چنين بررسي رابطه ي بين متغيرهاي مختلف هماننـد رفتـار شهروندي و عملکرد کارکنان ؛ تعهد سازماني و عملکـرد سـازماني و ...
با مطـرح شـدن رفتـار شـهروندي سـازماني در سال هاي اخير و انجام پژوهش هايي ميداني، نتايج حاکي از آن است که متغير رفتار شهروندي سازماني با استرس شغلي رابطه اي منفي و معناداري دارنـد(برجرون ٩، ٢٠٠٧؛ بولينـو و ترنلـي١، ٢٠٠٥؛ بولينـو و 1- Colquitt 2- Konovsky 3- Moorman 4- Niehoff 5- Cassidy 6- Francis & Barling 7- Hart & Cooper 8- Oplatka 9- Bergeron همکاران ، ٢٠٠٤؛ بولينو و همکاران ، ٢٠١٠).
بنابراين در اين پژوهش فرضيه ي سوم بدين صورت بيان ميشود: 1- Bolino & Turnley 2- Morrison 3- Castro 4- Schappe 5- Gonza´lez 6- Tea 7- Mackenzie 8- Singh 9- Vigoda مدل مفهومي پژوهش مدل مفهومي ١، يک فرض تئوريکي است که بر مبناي آن متغيرهاي نهفته و آشکار مشخص و سـپس روابط بين متغيرها با يکديگر و ارتباط آن ها با متغيرهاي قابل مشاهده مشخص ميشود.