چکیده:
اعجاز قرآن و وجوه اعجاز آن یکی از مهمترین مباحث قرآنی و مهمترین راه برای اثبات نبوت پیامبر اعظم(ص) است. ناتوانی بشر از هماوردی با آن از باورهای همه مسلمانان است. قرآن پژوهان چند وجه برای راز این ناتوانی برشمرده اند. عده زیادی از آنان، سرّ همانند ناپذیری قرآن را به ذات قرآن منتسب دانسته، به ویژگیهایی چون اعجاز بیانی، هماهنگی، اخبار غیبی،تشریعی و... به عنوان وجوهی از اعجاز قرآن اشاره کرده اند؛ در مقابل، گروهی به صرفه گراییده اند. برخی از دانشوران نیز بدون انتخاب یا رد نظریه صرفه از آن به عنوان یکی از وجوه اعجاز قرآن یاد کرده اند. نظریه ای که این مقاله بر پایه آن شکل گرفته این است: نه تنها درباره قرآن کریم، بلکه در دیگر معجزات نبوی و معجزات دیگر انبیا، «علت عجز بشر از هماوردی»، صرفه است. بر این اساس درباره قرآن کریم، «نظریه صرفه» در «طول وجوه اعجاز» است و نه در عرض آن. یعنی «صرفه» به مثابه « اراده تکوینی الهی بر صرف و بازگرداندن مردم از معارضه با قرآن» است. منظور بسیاری از پیروان صرفه نیز، اراده تکوینی الهی بر صرف و بازگرداندن مردم از معارضه با قرآن به سلب انگیزه ها یا سلب ابزار معارضه یا سلب اراده معارضان است. صرفه به این معنا میتواند همانند ناپذیری جاودانه قرآن را تضمین کند.
The miracle of the Qur’an and its miraculous aspects is one of the most
important Qur’anic issues and the most important way to prove the
prophethood of the Holy Prophet. The inability of humankind to confront it
is a belief of all Muslims. Qur’anic scholars have considered some aspects
for the secret of this inability. Many of them attribute the mystery of
inimitability of the Qur’an to the nature of the Qur’an, referring to features
such as expressive miracles, harmony, and unseen and legislative news as
aspects of the Qur’anic miracles. In contrast, a group has turned to Sarfeh
(God has dissuaded humans to bring a book similar to the holy Quran). Some
scholars have considered it as one of the miraculous aspects of the Qur’an
without choosing or rejecting the theory of Sarfeh. This study is carried out
using a descriptive-analytical method based on library sources and seeks to
prove the theory that not only about the Holy Quran, but also about other
prophetic miracles and the miracles of other prophets, Sarfeh is the cause of
human inability to conflict with the holy Qur’an. Therefore, the basis of the
Holy Qur’an is the "the theory of Sarfeh" in the "length of the aspects of
miracles" and not in its width. That is, "Sarfeh" is "the divine formative will
to turn people away or dissuade them from the conflicting with the Qur’an.
Many Sarfeh followers also consider the divine formative will to turn people
away or dissuade them from the conflicting with the Qur’an to take away the
motivations or the tools of the conflict or the will of the opponents. In this
sense, Sarfeh can guarantee the eternal inimitability of the Qur’an.