چکیده:
ژرار ژنت سه اصل رواییِ نظم، تداوم و بسامد را همراه زیرمقولههایی در تعریف نظریۀ خویش ارائه داد. وی نقش سه اصل روایی را که در کُندساختن زمان روایی تأثیرگذار بودند، مانند زمانپریشی در فلشبکها، جلورفتها و عدم تداوم در شتاب منفی و بسامدهای مکرّر و بازگو مؤثّر دانست؛ همچنین، برخی در فشردهسازی سرعتِ زمان روایی تأثیرگذار هستند، مانند شتاب مثبت، بسامد مفرد و نظم و تداوم در سیر طبیعیِ زمانروایی یک داستان. پژوهش حاضر با هدف توسعهای و پیشبردی در تلاش است تا با روش تحلیلی - محتوایی داستان نداء المجهول، اثر محمود تیمور را مورد گفتار روایی کند. رهیافت اوّلیه چنین مینماید؛ محمود تیمور سعی در ارائۀ داستان منسجمی داشته و از نقش خواننده نیز جا نمانده است تا در مطالعۀ داستان به تأخیر و ابهام دچار نشود؛ بنابراین، محمود تیمور نظم سیر روایی را در این راستا رعایت کرده تا داستانی دور از ابهام ارائه دهد.
Gerard Genet presented three narrative principles. They are: order, continuity, and frequency, along with subcategories in defining his theory. He described the role of three narrative principles in slowing down the narrative time, such as breakdown time in flashbacks, interference, and non-continuity in negative acceleration and recurring frequencies. Also, some compressions affect the speed of narrative time, such as: positive acceleration, singular frequency, and order, and continuity also influence the natural course of a story's timing. The purpose of this study is develop and advance the narration of Mahmoud Timur’s Neda’ Al-Majhul story by using the content-analytic method. The primitive approach seems to have been Mahmoud Timur's attempt to present a coherent story and not to miss the reader, so that the reader is not delayed and ambiguous in the study of the story. Therefore, Mahmoud Timur has followed the order of narration in order to present a story that is far from ambiguity.