چکیده:
حکومت محلی مرعشیان (مرعشیه) که شیعهمذهب بودند از سال 760 الی 906 هجری قمری در خطه تبرستان (مازندران کنونی) حکمرانی کردند. در این دوره ساخت بقاع آرامگاهی سادات، امامزادگان و بزرگان مرعشی رونق میگیرد که اغلب آنها دارای مصنوعات چوبی نظیر صندوق قبر چوبی بهجای ضریحهای فلزی امروزی بودهاند. در حال حاضر تعداد کثیری از این آثار به دلایل مختلفی از بین رفته و یا مورد سرقت قرارگرفته است، که ضرورت پرداختن به آنها را دوچندان مینمایاند. این صندوقها اغلب دارای تزئینات به همراه کتیبه هستند. به نظر نحوه تزیین و نقوش به کار گرفتهشده بر روی آنها بهتناوب متفاوت از یکدیگر هستند. بر این مبنا پرسش اصلی تحقیق بدین گونه قابلطرح است که، چه سیر تحولی درزمینه تزئینات، ساخت و کتیبهنگاری بر روی صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری در مازندران مشاهده میشود؟ در این راستا هدف اصلی، بررسی روند تغییر و تحولات در ساخت صندوق قبور چوبی قرن 9 هجری قمری مازندران با تکیهبر مؤلفههایی نظیر: تکنیکهای تزیین، نوع قاببندی، ترکیببندیها، نقوش و کتیبهها است. بر مبنای دسترسی و تاریخدار بودن صندوق قبر، تعداد 15 نمونه از شهرهای مختلف استان بهعنوان جامعه آماری تحقیق، مدنظر است. نتیجتاً، به نظر میرسد رواج مذهب تشیع توسط مرعشیان و پاسداشت آنها از چهرههای مذهبی و سیاسی در قالب ساخت برج مقبره را میتوان از اصلیترین دلایل تعدد صندوق قبرهای چوبی باشد. مجموعاً در تمامی موارد بررسیشده از قبیل: ابعاد و فرم کلی، قاببندیها، ترکیب و نوع ترسیم نقوش گیاهی و هندسی، ساختار کتیبهها همچنین مواردی تکنیکالی همچون روسازی، بافت زمینه و نقاشی روی چوب، شاهد یک سیر رو به رشد و صعودی هستیم بهنوعی که در نمونههای متأخر آثار در تمامی موارد نجاران به بلوغ و کمال قابلتوجهی در ساخت و تزئین صندوق قبور چوبی دست یافتند.
The Marashian government (Marashieh) had a Shia religion, they ruled from 760 to 906 AH in the Tabaristan region (now it is Mazandaran). During this period, the construction of mausoleums, shrines and elders of the Marashi government flourished. Unlike modern metal tombs most of them have wooden artifacts same as are in cenotaph mausoleum. These cenotaph mausoleums often have decorations with inscriptions. Fortunately, a number of them have been preserved due to the beliefs of Mazandaran region inhabitants, in accordance with the Shia religion. There is a need to say, that the Shiite religious rules of visiting tombs have caused the wooden artifacts preservation inside these buildings. Of course, another reason for the multiplicity of wooden cenotaph mausoleum is the abundance of wood as a raw material. Cenotaph mausoleums are often decorated with techniques such as gherh chini, wood carving with geometric and plant motifs, as well as inscriptions on them, the name of the builder, the date of construction and the financial patron. It seems that the use of these decorations on the Cenotaph mausoleum has been different, so that there are no similar technical and decorative examples. It seems that artists have imitated or imitated each other over the years by seeing each otherchr('39')s work, and in some of them, by adding individual creativity, has led to the emergence of new forms and decorative elements. Currently, many of these works have been destroyed or stolen for various reasons, which further highlights the need to address them. Based on this, the main question of the research can be posed in such a way that the 9th century AH wooden Cenotaph mausoleum in Mazandaran have undergone a transformation in the field of decorations and inscriptions. In this regard, the main goal is to study the process of change and developments in the construction of the 9th century AH wooden tomb in Mazandaran by relying on components such as: decorating techniques, framing type, composition, motifs and inscriptions. Based on the accessibility and historicity of the grave fund, 15 samples from different cities of the province are considered as the statistical population of the research. After explaining how the Marashian government emerged and describing the mausoleum construction motifs, and consequently the fund of wooden cenotaph mausoleum, each of the specimens is examined and all their characteristics are mentioned at the end of the table. As a result, it seems that the spread of the Shiite religion by the Marashians and the protection of religious and political figures in the form of the construction of the mausoleum tower can be one of the main reasons for the multiplicity of wooden cenotaph mausoleums. Collectively, in all cases studied, such as: general dimensions and form, framing, composition and type of drawing of plant and geometric patterns, structure of inscriptions, as well as technical items such as the shape of the engraving procedure, background texture and painting on wood we suppose that in the later examples of the works, in all cases, the carpenters achieved considerable maturity and perfection in the construction and decoration of the wooden Cenotaph mausoleum.
خلاصه ماشینی:
-احتمالاً آداب تربیتی و دینی که در مذهب تشیع در این مورد وجود دارد، همچنین وفور مانده اولیه (چوب) از دلایل اصلی تعدد این آثار به شمار میرفت- این صندوق قبور در غالب موارد با تزئیناتی نظیر: تکنیک گره چینی توپر، کندهکاری نقوش هندسی و گیاهی همچنین با کتیبههای که در آن نام سازنده، تاریخ ساخت و معمولاً بانی، همراه بوده است.
در ورودی بنا به سرقت / تصویر 1: موقعیت قرارگیری آرامگاههای موردبررسی Fig. 1: Location of the tombs examined 1- امامزاده احمدرضا روستای لاسم آمل، 2- امامزاده میر سید علی روستای لنگر ساری، 3- بقعه فخرالدین درویش بابل، 4- امامزاده ابراهیم بابلسر، 5- امامزاده قاسم روستای هشتل آمل ، 6- امامزاده فضل روستای زیاور آمل، 7- امامزاده تاجالدین محمد روستای واو دره ساری، 8- امامزاده یحیی ساری، 9- امامزاده عبدالمنصور روستای سفید چاه گلوگاه،10- امامزاده محمد روستای زرین نوا قائمشهر، 11- امامزاده حارث روستای آق مشهد ساری، 12- امامزاده عبدالصالح روستای مرز رود ساری، 13- امامزاده صادق روستای خُردون کلا بابل 14- امامزاده شاهزاده حسین ساری، 15- امامزاده عباس ساری رفته است ولی صندوق قبر آن در انبار امامزاده عباس ساری به شکل نامطلوبی نگهداری میگردد.
کل سطح صندوق با گره هندسی چهار و سرمهدان بهصورت درشت کارشده که درون تمامی لقطهای آن نقوش اسلیمی و ختایی گل چهارپر و خط کوفی بنایی -با تکرار چهار بار کلمه (علی)- وجود دارد که برای تزیین بیشتر، لبههای محیطی این لقطها بارنگهای مختلف پوشش دادهشده است (تصویر 3).