چکیده:
پرخاشگری در میان کودکان و نوجوانان یکی از مشکلات رایج سلامت ذهنی است که مستلزم مداخلات اساسی است. درمیان طبقه بندی های متعدد، برخی از مطالعات با توجه به کارکردهای مختلف این مولفه میان دو گونه پرخاشگری کنشی و واکنشی تمایز قایل شده و پیشایندها و نتایج متفاوتی را برای هر کدام شناسایی کردند. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش سبک های فرزندپروری ادراک شده در نوجوانان در پیش بینی این دو شکل از پرخاشگری است. در این راستا ۱۳۸ دختر و پسر نوجوان به روش در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج رگرسیون نشان داد که ادراک از سبک فرزندپروری مقتدر بروز کمتر پرخاشگری واکنشی را به طور معناداری در پسران پیش بینی می کند. با این حال در دختران سبک فرزندپروری مستبد به طور معناداری نقش پیش بینی کننده ای برای پرخاشگری واکنشی نشان داد. هم چنین سبک فرزندپروری سهل انگار توانست به طور معناداری واریانس پرخاشگری کنشی را تنها در میان افرادی که نمرات بالایی از پرخاشگری به دست آوردند، تبیین نماید. نتایج پژوهش حاضر موید تفکیک بیان شده در پرخاشگری با توجه به تمایز بسترهای خانوادگی است. لزوم مطالعات بیشتر در راستای شناسایی علل و مبانی خاص هر گونه و کنش عوامل فردی و محیطی در بروز پرخاشگری جهت علت شناسی نظام مند این پدیده و طراحی مداخلات ضروری برای درمان و پیشگیری مورد بررسی قرار گرفت.
Aggression is one of the most common mental health problems among children and adolescents, entailing significant interventions. Among various categorisation of this concept, some studies differentiated reactive from proactive aggression based on different functions it has and identified distinctive antecedents and outcomes for them. The purpose of this study was to evaluate whether a specific perceived parenting style could differently predict reactive and proactive aggression. In this regard, 138 girl and boy adolescents were chosen by convenience sampling method. Regression results showed authoritative parenting style significantly predict the lower incidence of reactive aggression in boys, while the authoritarian parenting style displayed a predictive role for reactive aggression in girls. However, neglectful parenting style significantly explained the variance of proactive aggression only among high aggressive participants. The conclusion can be drawn for confirmation of the dichotomy mentioned above, considering the differential family context. It is suggested to do further study to identify particular causes and bases of reactive and proactive aggression beside the interaction of individual and environmental factors in line with investigating more precise aetiology and designing essential interventions for prevention as well as treatment.
خلاصه ماشینی:
در اين حالت که مشخصه آن بي تفاوتي نسبت به خواسته ها و تجارب فرزندان است ، والدين تعامل بسيار محدودي با فرزندشان داشته و نه تنها گرمي و محبتي ابراز نمي کنند؛ بلکه رفتارشان فاقد کنترل است (کوپکو، ٢٠٠٧؛ هاسکينز، ٢٠١٤؛ دلاتورکروز و همکاران، ٢٠١٤) و به طور کلي با توجه به ادبيات نظري و پژوهشي در اين زمينه چنين به نظر مي رسد که پرخاشگري واکنشي در پي تجارب فرد در محيط هاي تهديدکننده ، غيرقابل پيش بيني و سخت گيرانه رشد مي يابد (بيکر، راين ، لئو و جاکوبسن ٣٩، ٢٠٠٨).
خلاء پژوهشي در جامعه ايراني در اين زمينه و لزوم شناسايي دقيق تر پيشايندهاي پرخاشگري جهت طراحي مداخلات پيشگيرانه مؤثر سبب شد تا اين پژوهش سهم سبکهاي فرزندپروري را در پيش بيني پرخاشگري کنشي و واکنشي در ميان دو گروه جنسيتي به تفکيک بررسي کند.
Ellis, Weiss, Lochman 27.
Naaijen, Mulder, Ilbegi 28.
Alink, Mesman, Van Zeijl, Stolk, 8.
Polman, Orobio de Castro, Koops, Juffer, Bakermans-Kranenburg & Koot Van Boxtel & Merk 34.
Baker, Rain, Liu & Jacobson 13.
Brugman, Cornet, Smeijers 15.
Haire, Black, Babin, Anderson 17.
Hubbard, McAuliffe, Morrow 46.
Heidari, Dehghani & Khodapanahi 21.
Reactive and proactive aggression: predictions to physical violence in different contexts and moderating effects of parental monitoring and caregiving behavior.
[Prediction of aggression based on parenting styles among female high school students in Kahnuj], journal of new advances in behavioral sciences, 2(17), 24-36 [in Persian].
[The role of perceived parenting in the relationship between attachment and collectivism styles among university students], Social Psychology Research, 1(4) 81-102 [in Persian].
[Neuropsychological bases of proactive and reactive aggression considering perceived parenting style].