چکیده:
کهنالگوها وجوه مشترک از ادراک هستند که در جاهای مختلف، بهصورتهای همسان نمود مییابند. در میان کهنالگوها، چند کهنالگو، بهصورت کلیدی، در روانشناسی تحلیلی کاربرد دارد: خود، آنیما و آنیموس، نقاب و سایه. منظومۀ کوراوغلی، بهخاطر بنمایههای حماسی، از نظر اسطورهای بسیار غنی است. از آنجا که اسطورهها الهامبخش تحقّق امکان کمال و تجلّی کامل قدرت هستند، توجه به کهنالگوهای مطرح در این منظومه، مدّ نظر قرار گرفت. این مقاله با بررسی نمادهای کهنالگوهای سایه و نقاب، به فردیت رسیدن قهرمان را مورد توجه قرار میدهد. سایه همواره تکانههایی را در انسان فرامیخواند که از بخش حیوانی فرد برخاستهاند که این سایه در مسیر فردانیت، بارها و بارها و گاهی برای مقبولشدن، با نقاب موجّه حضور مییابد و قهرمان با جذب یا از بین بردن آن، تولّد دوباره را تجربه میکند؛ البته کهنالگوی نقاب فقط خاص سایه نیست؛ زیرا گاهی خود قهرمان یا نیروهای یاریگر نیز از نقاب استفاده میکنند که در این مقاله بدان پرداخته میشود.
The Korogli epopee is enriched with myths due to its epic content. Since the myths are inspiring in providing possibility for individuation and represent the total power, we have emphasized the analyzing of these archetypes in this essay. Archetypes are the common aspect of perceptions which are presented in the same shapes in different places and situations. Among these archetypes, some are of great importance and prominence in analytic psychology, which are named: the self, anima, animus, mask, and shadow. In this epopee, since the hero is international, the present archetypes in analytic psychology are much more prominent. It is necessary to mention that the internationality of the hero has stemmed from the integrative unconsciousness of different people and societies. By analyzing the archetypes of shadow and the mask, the present essay attempts to emphasize the individuation of the hero.