چکیده:
بررسی تاثیرگذاری رسانهها در فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره مطرح بوده است، اما اینکه چگونه رسانهها باتوجه به ابعاد وجودی و کارکردی خود میتوانند بر فرآیند تمدنسازی بهخصوص پس از انقلاب اسلامی ایران تأثیر داشته باشند بهعنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی است و گردآوری اطلاعات به طریق کتابخانهای با ابزار فیشبرداری انجام شده است. نتایج و یافتهها نشان میدهد باتوجه به ماهیت غنی تمدن اسلامی، رسانهها به دلیل کارکردهای سیاسی و ارزشی، اطلاعاتی، فرهنگی و هنری، و ...، که دارند میتوانند از نظر کنش و واکنش فردی و جمعی در عرصه اجتماعی و از طریق گفتمانسازی رسانهای و پویش رسانهای منسجم و فراگیر در سه سطح فروملّی، ملّی و فراملّی، نقش مهمی در تمدنسازی اسلامی بهخصوص پس از ظهور انقلاب اسلامی ایران داشته باشند. در نهایت از آنجا که پیام دین اسلام بهعنوان یک گفتمان ایدئولوژیک با فطرت و عقلانیت بشر همسو است، میتواند با کمک رسانههای مختلف از طریق ایجاد نظام مکتبی ارزشی در سیری درست از مسیر دولت اسلامی به جامعه اسلامی و سپس تمدن نوین اسلامی برسد.
Marshall McLuhan considers the media to be equivalent to a message; Thus, since mankind began transmitting the message to all its species, the media has existed and in its evolutionary path has influenced and reciprocally influenced cultures as the foundations of civilizations. The most important feature of mass media is that they are "institutional." This means that the message is prepared and sent within a coherent communication system with the aim of influencing the audience's awareness. Civilizations are also the product of external conditions and environmental, cultural, political, sociological, and economic factors that affect the thought and within individuals of society. Thinking becomes a society, so it seems necessary to examine the role of the media in the post-Islamic Revolution with the unique components of belief, politics, culture, and sociology; So the question is, what has been the role of the media in the process of civilization after the Islamic Revolution in Iran? Given that the media have a great influence on public awareness and the establishment of social relations and the deepening of moral values and virtues, it seems that the role of the media and civilization is reciprocal.
خلاصه ماشینی:
٢. پیشینۀ پژوهش در خصوص نوع و چگونگی ارتباط و تاثیرگذاری رسـانه بـر تمـدن و هـم چنـین مراحـل شکل گیری، رشد و افول تمدن ها و نیز کارکرد رسانه ها در این زمینه و به خصوص با توجـه به شرایط موجود کشور و جهان معاصر آثاری منتشر شده اند که از جمله میتـوان بـه مـوارد ذیل به طور مختصر اشاره کرد: ـ شفیعی سروستانی ( ١٣٩٦) در کتاب " رسانه و ترویج فرهنگ مهدویت " مـی گویـد انتظار، آمادگی و زمینه سازی برای ظهور است و رسالت منتظـران هـم تحقـق جامعـه منتظر و آماده است .
رسـانه هـا شـکل جدیدی از دینداری را تولید می کنند و رابطه ی جدیدی بین دین ، سیاسـت ، زنـدگی و اقتصاد برقرار می کند) احمدی رشاد،١٣٩٥) ـ فهیمی فر ( ١٣٩٤) در کتاب " بیان تصـویری دیـن در رسـانه " عقیـده دارد رابطـه دو سویه دین و رسانه ، خصوصا رسانه های صوتی و تصویری که از مظاهر تمدن نـوین شناخته می شوند، از موضوعات بحث برانگیز هـم در حـوزه دیـن و هـم در حـوزه ارتباطات است که در چند دهه اخیر و بـه خصـوص تحـت تـاثیر پیـروزی انقـلاب اسلامی ایران و تأسیس نظام مبتنی بـر احکـام اسـلام اهمیـت و ضـرورتش بـیش از گذشته آشکار شده است .
میرتبار (١٣٩١) در کتاب " رسانه ها و بازتولید جامعه منتظـر" بـراین اعتقـاد اسـت کـه نقش رسانه ها در انتقال و بیان رویدادها، تضـادها، بحـران هـا واشـاعه و تـرویج موضـوعات اجتماعی و تعمیق اعتقادات و هنجارهای دینی بسیار حائز اهمیت است و با توجه بـه اقبـال گسترده ای که در سال های اخیر در جامعه نسبت به مباحث مرتبط با انتظـار و ظهـور منجـی موعود صورت گرفته نویسنده تلاش دارد روش های موثری برای بهتر شناساندن آموزه هـای دینی از طریق ابزارهای نوین رسانه ای ارائه دهد.