چکیده:
مقدمه
تحقیقات روان شناسی اجتماعی نشان داده که خلق می تواند رفتار را در موقعیت تحت تاثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر خلق و جایگاه مهار بر رفتارکمک رسانی و حافظه بود.
روش
نمونه پژوهش شامل۱۵۰ نفر از کارآموزان متقاضی استخدام در صنعت پتروشیمی بود که به پرسشنامه جایگاه مهار راتر و آزمون حافظه پاسخ دادند و در موقعیت کمک رسانی قرار گرفتند. برای تحلیل نتایج از روش تحلیل واریانس و آزمون خی استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که افراد دارای جایگاه مهار درونی و خلق مثبت بیشتر کمک می کنند. همچنین، در خلق مثبت تعداد لغات یادآوری شده بیشتر استو لغات یادآوری شده در هر گروه همخوان با خلق القایی است
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها القاء خلق مثبت توصیه می شود.
Introduction: The aim of the current study was to investigate effect of
mood and locus of control on helping behavior and memory.
Method: the method used is survey study and participants were 150
petrochemical industry applicants who responded to locus of control
inventory and memory test assigned in helping situation. Variance
analysis and chi square used for data analyzing.
Results: Findings indicate that individuals with internal locus of control
and positive mood help more. Also in positive mood number of recalled
vocabularies is more (p<0.01) and recalled vocabularies is congruent
with induced mood (p<0.01).
Conclusion: According to findings the researchers recommend more
studies on inducing positive mood.
خلاصه ماشینی:
يافته ها حاکي از آن بود که خلق القاء شده ، موجب 1 Chepenik, Cornew & Farah 2 Forgas 3 Isen & Baron 4 Bower & Forgas 5 McDonald & Hirt 6 Seta, Hayes & Seta 7 Seligman & Ciskszentmihaly 8 Argyle 9 Isen & Levin 10 Fiedler, Nickel, Muehlfriedel & Unkelbach تسهيل جذب و يادآوري اطلاعات هماهنگ با خود مي شود.
ماينر و گلمب 11 (٢٠١٠) نشان دادند که خلق مثبت رفتارهاي مدني سازمان ١٢ (OCB) را افزايش مي دهد که همـان 1 Mood-state-dependent recall 2 Mood dependent memory 3 Gilboa-Schechtman, Revelle & Gotlib 4 Mood congruity 5 Mood congruence effects 6 Baron, Byrne & Branscombe 7 Krueger, Hicks & McGue 8 Guéguen & De Gail 9 Wilson 10 Cunningham 11 Miner & Glomb 12 Organizational citizenship behavior رفتارهاي جامعه پسند١ در سازمان است .
افـراد داراي جايگـاه مهـار 1 Prosocial behavior 2 Kayser, Greitemeyer, Fischer & Frey 3 Locus of control 4 Lerner & Reavy 5 Rotter 6 Blanchard & Henle دروني خود را در موفقيت ها و شکست هايشان مسئول مي دانند، در حالي که افراد داراي جايگاه مهار بيروني احساس ضعف قدرت مي کنند و وقايع را به عواملي نسبت مي دهند که هـيچ کنترلـي بـر آن ندارند (اسپکتور١، ١٩٨٨).
به طور کلي ، کساني که احساس خوشـحالي 1 Lathrop 2 Guagnano 3 Baron & Thomley 4 Miller 5 Ruiz and Tanaka 6 Diener, Lyubomirsky & King 7 Ganser & Huda 8 Toegel, Anand & Kilduff مي کنند، احتمال کمک کردنشان به ديگران به مراتب بيشتر است و عاطفه مثبـت انگيـزه اي ايجـاد مي کند که مانع از دست رفتن حالت مثبت مي شود (ماينر، گلمب و هولين ١، ٢٠٠٥).