چکیده:
مقدمه: نوبودن شیوههای تولیدمثل از یک سو و ترکیبیبودن نقش مادری برخلاف نقش پدری از سوی دیگر، تعیین نسب کودکان متولد از این شیوهها را از جهت مادر، دشوار ساخته است؛ چرا که نقش مادر فقط در تلقیح، خلاصه نشده، بلکه پرورش جنین در رحم و وضع حمل نیز بر عهده اوست. بر این پایه، هدف پژوهش حاضر، تبیین ملاک مادری با استناد به منابع قرآنی و روایی و آرای فقیهان در موارد انسان حاصل از شبیهسازی و کودکان متولد از روشهای اهدای تخمک، اهدای جنین و اجاره رحم بود. در گردآوری دادهها و اطلاعات مربوط به مطالعه پیش رو، از روش اسنادی و کتابخانهای استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات کسبشده از منابع روایی، قرآنی و متون فقهی، بهصورت کیفی و مبتنی بر استنتاج محققان از آنها بود.
نتیجهگیری: با تامل در آیات قرآنی مربوط به ملاک مادری و نیز کلام فقیهان بهویژه فقهای معاصر شیعه، روشن میشود که ملاک مادری در انسان حاصل از شبیهسازی، با دیگر شیوههای باروری نوین، تفاوت اساسی دارد و مادر کودک متولد از شبیهسازی نه خود صاحب سلول بنیادین، بلکه مادر صاحب سلول است. در کودکان متولد از روشهای اهدای تخمک، اهدای جنین و اجاره رحم، ملاک مادری، تخمک بوده و صاحب آن، مادر نسبی کودک قلمداد میشود و اهداگیرنده و صاحب رحم که نقش بسزایی را در رشد و پرورش جنینی کودک تا زایمان بر عهده داشته، در حکم مادر رضاعی اوست.
Introduction: New reproductive practices on the one hand and the combination of the role of the mother, contrary to the role of the father on the other hand, has made it difficult for the mother to determine the origin of children born of these methods, because the role of the mother is not only in inoculation, but also she is responsible for the development of the fetus in the womb and giving birth. Based on this, the purpose of the present study was to explain the maternal criterion in children born of reproductive methods such as human simulation and donation of oocytes, embryo donation and uterine donation. In collecting the data and information, the documentary and library methods were used and analysis of the information obtained from the sources of narrative, Quranic and jurisprudential texts, qualitatively and based on the inference of the researchers was done.
Conclusion: By reflecting on the Quranic verses related to maternal criterion and the word of jurisprudents, especially contemporary Shichr('39')a jurisprudents, it is clear that the motherchr('39')s criterion in man through simulation is different from other new fertility methods, and the mother of the child born from the simulation is the mother of stem cell owner. In children born of oocyte donation, embryo donation, and uterine donation, maternal criterion is ovum and its owner is the relative mother of the child and the womb owner has a significant role in the development of the baby until delivery. She is in the judgment “Rezaei” mother.