چکیده:
بررسی چگونگی شکلگیری تجربه برند کارفرما در ذهن نیروی کار دانشی و تأثیر انتظارات نیروی کار و وعده برند بر شکلگیری تجربه برند کارفرما از دیدگاه نیروی کار دانشی شاغل در شرکتهای فعال در بازار کار تهران با روش پژوهش آمیخته. از نظر هدف، کاربردی و پیمایشی که با تحلیل تم حاصل از 25 مصاحبه با استفاده از نرمافزار Nvivo 10 انجام شده است. سپس با تحلیل مسیر دادههای 437 پرسشنامه با نرمافزارهای SPSS 25 و AMOS 24 فرضیات پژوهش آزمون شده است. انتظارات نیروی کار علاوه بر تأثیری که از طریق وعده برند بر تجربه برند دارد؛ بر تجربه برند نیز مستقیم تأثیر دارد. وعده برند علاوه بر تأثیری که از طریق تجربه برند بر تمایل فرد به ترک خدمت دارد؛ مستقیماً نیز بر آن تأثیر دارد. تجربه برند منجر به تمایل فرد به ماندگاری نمیشود؛ ولی وعده برند مستقیم بر تمایل فرد به ماندگاری تأثیرگذار است. الگوی حاصل از تحلیل تم و تحلیل مسیر نشان داد انتظارات نیروی کار و وعدههای برند ساختاری سلسله مراتبی دارند و مفهوم تجربه برند کارفرما برای نیروهای کار شامل همسویی بین مجموع تصاویری است که از برند کارفرما در هر برخورد با سازمان در خاطر دارند.
This paper aimed to examin how employer brand experience formed for talented employees and determine the effect of employee’s expectation and brand promise on forming the employer brand experiences. The statistical population is talented employees who worked in active enterprises of Tehran labor market with mixed research method.This study is applied and survey research which was done with theme analysis from 25 interviews by using Nvivo 10 software and identified expectations, brand promises, and brand experiences from the talented employees point of view. The research hypotheses were tested with path analysis from 437 questionnaires by using SPSS 25 and AMOS 24 software. Results revealed that employees expectations affected either through brand promise, or directly on brand experience. Also job experience affected on brand promise. In the other hand, brand promise affected either through brand experience, or directly on turnover intention. Although brand experience didn’t lead to job persistence, brand promise affected directly on job persistence. The model found that employee’s expectations and employer brand promises had hierarchical structure. The concept of employer brand experience for employee included sum of employer brand images that they could remember from each touch points with organization.
خلاصه ماشینی:
انتظـارات نيروي کار؛ وعده برند کارفرما؛ تجربه برند کارفرما؛ ترک شغل ؛ ماندگاري در سازمان مقدمه امروزه سازمان ها در مسير موفقيت و بقاي خود به نيروي انساني خبره ، مستعد و دانشي وابسته هستند، بنابراين رقابت براي جذب و نگهداشت آنها به يکي از مهمترين مباحث مديريت منابع انساني تبديل شده است (ويلدن و همکاران ١، ٢٠١٠ و فرناندز لورس و همکاران ٢، ٢٠١٦).
Wilden, Gudergan & Lings 2.
Fernandez-Lores, Gavilan, Avello & Blasco 3.
Martin, Gollan & Grigg 6.
بنابراين مسئله اصلي پژوهش حاضر اين است که بررسي کند انتظارات نيروي کار چه تأثيري بر وعده برند کارفرما دارد و تحقق يافتن يا نيافتن آنها چگونه بر تجربه افراد از برند کارفرما تأثير ميگذارد و تصميم به ماندن يا ترک خدمت توسط آنها اتخاذ ميشود.
Morokane, Chiba & Kleyn 3.
Carlini, Grace, France & Iacono 4.
De Stobbeleir, De Clippeleer, Caniëls, Goedertier, Deprez, De Vos, & Buyens 6.
De Vito, Brown, Bannister, Cianci & Mujtaba 7.
Berthon, Ewing & Hah 2.
Foster, Punjaisri & Cheng 2.
لذا در اين پژوهش از روش آميخته براي تبيين اين مفهوم در يک جامعه آماري جامع از نيروهاي کار دانشي استفاده شده است تا انتظارات ، وعده ها و تجربياتي که آنها از برند داخلي و خارجي کارفرما به دست ميآورند و بر اساس آن تصميم به ماندن يا ترک سازمان ميگيرند، شناسايي شود.
Employer Branding in Human Resources Management: The Importance of Recruiting and Retaining Employees.