چکیده:
در نظام آموزشی سنتی روشهای تدریس و یادگیری براساس گوشدادن، بیان لفظی و حفظ مطالب درسی استوار است و بر روشهای غیر فعال تأکید میشود. در نتیجه، انگیزه و علاقة دانشآموزان برای آموختن از بین میرود، که در نتیجة آن افت تحصیلی نمایان میشود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای نوین تدریس در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان بود. پژوهش توصیفی با رویکرد آمیخته انجام گرفت. جامعة پژوهش، خبرگان مطلع و متخصص در حوزة موضوعی پژوهش جامعة پژوهش را تشکیل دادند. خبرگان در این بخش حداقل 5 سال تجربه در زمینة آموزش و تعلیم به دانشآموزان، همچنین، حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس داشتند. از بین افراد جامعه 40 نفر به روش قضاوتی و با معیار اشباع دادهها انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای حاصل از مصاحبة نیمهساختاریافته کدگذاری شد. ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته در بخش کیفی بهکار گرفته شد. بر مبنای متغیرهای شناساییشده در بخش کیفی، شامل روشهای نوین تدریس، روشهای سنتی تدریس، موانع روشهای نوین تدریس و ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان، پرسشنامة بخش کمی تنظیم شد و میان معلمان مقطع ابتدایی به روش دردسترس توزیع شد. در مجموع، 247 پرسشنامة کامل بازگردانده شد. دادههای بخش کمی با آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. نتایج نشان داد روشهای سنتی تدریس در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان نقش ندارد، اما روشهای تدریس نوین در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان نقش دارد و موانع روشهای تدریس نوین در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان نقش دارد.
The purpose of this study was to evaluate the role of new teaching methods on interactive communication between teacher and students. In the traditional educational system, teaching and learning methods are based on listening, verbal expression and memorization of educational content and the emphasis is on passive methods. Consequently, students' motivation and interest in learning is lost, which leads to academic failure.This descriptive research is conducted via mixed method. The research community was made up of knowledgeable and expert in the field of research with at least 5 years of experience in teaching and educating students as well as a master's degree. 40 people were selected out of the community through judgment and data saturation criteria. Collected data from semi-structured interviews were coded using content analysis method. In addition, Semi-structured interview tools were used in the qualitative section. A quantitative section questionnaire was prepared based on the variables identified in the qualitative section, including new teaching methods, traditional teaching methods, barriers to new teaching methods and teacher-students interactive communication, and distributed among primary school teachers using the available method.In total, 247 compete questionnaires were returned. Quantitative data were analyzed by Spearman correlation coefficient test. The results showed that traditional teaching methods do not play a role in teacher-student interactive communication, but new teaching methods as well as the barriers play a role in interactive communication between teacher and students.