چکیده:
با توجه به اهمیت ارتباطات و رسانهها در توسعه، هدف اصلی این تحقیق آگاهی از دیدگاههای گروههای برگزیده شهروندان درباره ظرفیتها، سیاستها و میزان موفقیت رسانههای محلی در ابعاد مختلف توسعه و نیز نقاط ضعف و قوت رسانههای محلی در مقایسه با رسانههای سراسری و بین المللی در ارتباط با توسعه است. بدین منظور دیدگاههای 10 گروه از شهروندان استان زنجان که با توجه به جایگاه و تاثیرگذاری آنها به مثابه رهبران فکری و گروههای مرجع استان به شمار میروند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفته است. تعداد مصاحبه شوندگان از هر گروه، سه نفر، با استفاده از نمونهگیری هدفمند (در مجموع 30 نفر) انتخاب شده و پاسخها با استفاده از روش تحلیل مضمون کدگذاری و مفهوم پردازی شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد میزان شناخت گروههای مذکور از رسانههای محلی استان و تولیدات آنها اندک بوده و این رسانهها نتوانستهاند موفقیت چندانی در جذب مخاطبان نخبه به دست آورند. علاوه بر آن، اغلب مشارکت کنندگان در تحقیق اعتقاد دارند که رسانههای محلی در ابعاد مختلف توسعه استانی به دلایل مختلف دچار ضعفهایی جدی از جمله عدم تاثیرگذاری و جریان سازی هستند. همچنین این رسانهها در مقایسه با نمونههای مشابه داخلی و خارجی دچار مشکلاتی چون ضعف در منابع مالی و تجهیزات، کیفیت تولیدات، جذب مخاطب و تاثیرگذاری بوده و از مزیتهای راهبردی محلی بودن، انطباق فرهنگی، هزینه تولید کم و اعتماد مخاطبان باید بهره برداری بیشتری داشته باشند. راهبرد اصلی پیشنهادی آن است که برای بهره مندی از ظرفیتهای ارتباطات برای توسعه در ابتدا باید توسعه ارتباطات، مبتنی بر شاخصهای مختلف اعم از زیرساختها، رویهها، منابع مالی، کیفیت تولیدات، جذب مخاطب و تاثیرگذاری در دستور کار قرار گیرد.
Local media and development; Case study of Zanjan province Abstract: Though to the importance of communications and media in development, the main purpose of this study is to understand the standpoints of selected groups of citizens about the capacities, policies and success rate of local media in various dimensions of development and the strengths and weaknesses of local media٫ compared to national and international ones about the development. To achieve the goals٫ standpoints of 10 groups of citizens of Zanjan province, who are considered as intellectual leaders and reference groups of the province due to their position and influence, have been studied by semi-structured questionnaire. The number of adjectives from each group was three and their total number was 30 and the answers were coded and conceptualized using thematic analysis method. The research findings indicated that the level of knowledge of the mentioned groups about the local media of the province and their productions is low and these media have not been able to achieve much success in attracting elite audiences. In addition, most research participants believe that local media have serious weaknesses in various aspects of provincial development for various reasons, including ineffectiveness and mainstreaming. Also, compared to similar domestic and foreign examples, these media have problems such as weaknesses in financial resources and equipments, product quality, audience attraction and effectiveness and these media should make more utilization of the strategic advantages of being local, cultural adaptation, low production costs, and audience trust. The main proposed strategy is that in order to benefit from the communication capacities for development, first the development of communications should be based on various indicators including infrastructure, procedures, financial resources, product quality, audience attraction and impact on the agenda.
خلاصه ماشینی:
رسانه هاي محلي و توسعه ؛ مطالعه موردي استان زنجان ١* مرتضي صفري ٢ مصطفي جعفري چکيده با توجه به اهميت ارتباطات و رسانه ها در توسعه ، هدف اصلي اين تحقيق آگاهي از ديدگاه هاي گروه هاي برگزيده شهروندان درباره ظرفيت ها، سياست ها و ميزان موفقيت رسانه هاي محلي در ابعاد مختلف توسعه و نيز نقاط ضعف و قوت رسانه هاي محلي در مقايسه با رسانه هاي سراسري و بين المللي در ارتباط با توسعه است .
اما مروي بر تحقيقات پيشين درباره اين دسته از رسانه ها، نشان مي دهد هر چند نقش رسانه هاي محلي در ابعاد مختلف توسعه همانند توسعه فرهنگ بومي (براي نمونه بابايي ، ١٣٩٧؛ ميان آبي ، ١٣٩٤)، توسعه پايدار کشاورزي (نوري پور، ١٣٨٧)، توسعه اقتصادي (هندي ، ١٣٩٦)، توسعه پايدار روستايي (بوذري ، ١٣٨٧)، جامعه پذيري زيست محيطي ١٣٤ ١٤٠٠ (وثوق ، ١٣٩٨)، بحران هاي زيست محيطي (عليخاني ، ١٣٩٧)، توسعه مناطق محروم (خورسندي ، ١٣٩٦)، همگرايي ملي (گل احمدي ، ١٣٨٩)، توسعه گردشگري (محمدبيگي ، ١٣٩٨؛ اکبري ، ١٣٩٧؛ فولادي ، ١٣٩٧؛ اسکندري بروجني ، ١٣٩٧؛ سديد، ١٣٩٧؛ خسروي ، ١٣٨٨)، توسعه فرهنگي زنان روستايي (دارايي ، ١٣٩٧)، توسعه ورزش (ابوطالبي تفت ، ١٣٩٧؛ صادقيان ، ١٣٩٠) و ...
از اين رو مساله اصلي تحقيق حاضر آن است که از نظر گروه هاي برگزيده شهروندان استان زنجان ، عملکرد رسانه هاي محلي اين استان درباره ابعاد مختلف توسعه استاني چگونه بوده و در اين زمينه ، رسانه هاي مذکور چه ظرفيت ها و کارکردهايي دارند؟ نقاط قوت و ضعف آنها در مقايسه با رسانه هاي سراسري و جهاني کدامند؟ و اين دسته از رسانه ها تا چه حد توانسته اند به عنوان يکي از عاملان و بازيگران در فرايند توسعه نقش مثبتي ايفا کنند و براي تقويت نقش آفريني آنها چه پيشنهاداتي قابل ارائه است ؟ ادبيات پژوهش ١-٢.