چکیده:
جهانیسازی و اقتصاد دانشبنیان منجر به تغییر ماموریت سنتی آموزشی و پژوهشی دانشگاه برای توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است. که دراین توسعه، دانشگاه به منظورکمک به نیروی کارماهر برای پاسخ به تقاضاهای متغیر بازار کار تحت تاثیر جهتگیریها و اهداف کارآفرینانه افراد است. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر جهتگیری کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی با نقش میانجی قصد کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بوده است که در جامعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان با نمونه 260 نفری بر اساس تصادفی ساده اجرا شده است. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد جهتگیری کارآفرینی فردی بولتن و لین(2012) ، رفتار کارآفرینانه اسشمیدت و همکاران(2018) و قصد کارآفرینی لینان و چن(2009) بوده است. روایی تأییدی و پایایی هر سه ابزار مناسب گزارش شد. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار 5/8 Lisrel مدل معادلات ساختاری بوده است. نتایج نشان داد، جهتگیری کارآفرینانه فردی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق قصد کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه مؤثر است. همچنین قصد کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه به صورت مستقیم موثر بود. میتوان گفت ارزشهای ریسک پذیری، فعال بودن و نوآوری در کنار قصد کارآفرینی نقش سازنده در رفتارکارآفرینانه خواهند شد. به نوعی در تحرک و ایجاد رفتار کارآفرینی دانشجویان، نگرشها و شخصیت فرد بهمراه هدف معین نقش سازنده دارد.
Globalization and knowledge-based economy have led to the alteration of the traditional mission of university education and research to economic and social development or the University of Entrepreneurship. Higher education in helping the skilled workforce to respond to the changing demands of the labor market in a knowledge-based economy is influenced by the entrepreneurial orientations and goals. So, this study aimed to investigate the effect of entrepreneurial orientation on entrepreneurial behavior with the mediating role of entrepreneurial intention from the perspective of graduate engineering students of Sistan and Baluchestan University. The research method was a correlation that was performed in the community of graduate engineering students of Sistan and Baluchestan University with a sample of 260 people based on simple random sampling. The research tools were three questionnaires: individual entrepreneurship orientation, entrepreneurial behavior, and entrepreneurial intention. Confirmatory validity and reliability of all three appropriate instruments were reported well. The analysis method using Lisrel software was a structural equation model. The results revealed that the orientation of individual entrepreneurship directly and indirectly through entrepreneurial intention is effective on entrepreneurial behavior. Entrepreneurial intent also had a direct effect on entrepreneurial behavior. It can be said that the values of risk-taking, activism, and innovation along with entrepreneurial intention will play a constructive role in entrepreneurial behavior. In a way, in the mobility and creation of entrepreneurial behavior of students, the attitudes and personality of the individual along with a specific goal play a constructive role.
خلاصه ماشینی:
رفتارهای کارآفرینی در چند دهه گذشته بطور چشمگیری افزایش یافته اسـت و مـیتـوان آن را بـه عنـوان یـک عامـل مهـم در توسـعه کـارآفرینی مـورد تأکیـد قـرار داد(٢٠١٢ ,Rathod et al) میتوان گفت ، رفتار کارآفرینی به عنوان یک مهارت عملیـاتی شـده که ترکیبی از خصوصیات و صفات فردی میباشد(٢٠١٤ ,Pooja et al) برخـی از تحقیقـات نیـز نقش عوامل شخصیتی را که مرتبط با جهت گیـری کـارآفرینی اسـت را برجسـته کـرده انـد و معتقدند در هنگام بررسی جهت گیری کارآفرینی افراد، این سؤال باید مورد توجـه باشـد کـه ویژگیها یا نگرش شخصی کـه تمـایلات فـرد را بـرای مشـارکت و موفقیـت در فعالیـت هـای کارآفرینی افزایش میدهد، چیست ؟ پاسخ به این سؤال ، توسط سه جریان محیطـی، شخصـیتی و نگرش به کـارآفرینی بـر فـرد تـاثیر مـیگـذارد (٢٠٠٨ ,Schwartz &Luneburg ) از ایـن رو، جهت گیری کارآفرینانه فردی با ابعاد نوآوری، فعال بودن و ریسک پذیری، استقلال ، حمایت از فعالیت و رقابت مـورد مطالعـه قـرار گرفتـه اسـت ,Gupta &Gupta ;٢٠١١ ,et al &Grand ) (٢٠١٥ از طرفی، مطالعه کارآفرینی نه تنها مشخصات و ویژگیهای یـک کـارآفرین و عوامـل اجتماعی یا محیطی را مییابد، بلکه میگوید تصمیم گیری برای راه اندازی یک پـروژه تجـاری نیز بسیار مهم است (٢٠٠٧ ,et al &Diaz ) برخی از محققان نیز نشـان داده انـد کـه قصـد نقـش مهمی در تصمیم گیری برای شروع فعالیت جدید کارآفرینی ایفا مـیکنـد & Barba-Sanchez) (٢٠١٨ ,Atienza-Sahuquillo از این رو قصد کارآفرینی به عنوان حالت ذهنی که توجه و اقدام فرد را به سمت خوداشتغالی بر خلاف اشتغال سازمانی هدایت میکند تلقی میشود Souitaris) (٢٠٠٧ ,et al و اولین قدم در روند راه اندازی یک تجارت و مهمتـرین عامـل مـورد مطالعـه در ایجاد سازمان است (٢٠١٢ ,Ferreira et al) همچنین اعتقاد بر این است که قصد کارآفرینی قبل از هرچیز رفتار کارآفرینی است و یک پیش بینی کننده قابل اعتماد کـارآفرینی اسـت Mellor) (٢٠٠٩ ,et al.