چکیده:
خشنودی شغلی و بهرهوری منابع انسانی که از ضرورتهای رشد و توسعه هر جامعه و سازمان محسوب
میشود از راه افزایش حقوق و مزایا و امکانات رفاهی به دست نمی آید بلکه بهره ور کردن انسان ها مستلزم
افزایش کیفیت زندگی کاری آنهاست. البته برقراری ارتباط متقابل بین این دو پدیده به باورهای مشترک و
فرهنگ های سازمانی مساعد نیاز دارد. کیفیت زندگی کاری یا کیفیت نظام کار یکی از جالب ترین
روش های ایجاد انگیزه و راه گشای مهم در طراحی و غنی سازی شغل کارکنان است که ریشه در نگرش
کارکنان و مدیران به مقوله انگیزش دارد. کیفیت زندگی کاری همچنین می تواند راهبرد مدیریتی برای
ایجاد تغییرات در سازمان یا شرکت به منظور تحقق رضایت مندی شغلی کارکنان و به تبع آن افزایش
بهره وری هم باشد. مدیران نباید توجه به کیفیت زندگی کاری کارکنان را دست کم بگیرند و تصور کنند
با توجه به بازار کار نامطلوب کشور صرف دل مشغولی به امنیت شغلی، کارکنان را دلبسته کار نگه
میدارد.
کیفیت زندگی کاری به مجموعه ای از نتایج برای کارکنان اشاره دارد که از آن جمله می توان به:
رضایت مندی شغلی، فرصت های رشد روانشناختی، امنیت شغلی و روابط انسانی با کارفرما، کارکنان، محیط ایمن و بهداشتی، پرداخت منصفانه وکافی، قانون گرایی در سازمان، یکپارچگی و انسجام و توسعه
قابلیت های انسانی اشاره کرد. به نظر می رسد که بهترین شیوه این است که بر اساس عوامل تشکیل دهنده خشنودی شغلی ابتدا تعیین نمود که چه متغیرهایی از نظر کارکنان سازمان دارای اهمیت و اولویت هستند و چه متغیرهایی از نظر آنان نیازمند بهبود می باشد
خلاصه ماشینی:
com چکيده خشنودي شغلي و بهره وري منابع انساني که از ضرورت هاي رشد و توسعه هر جامعه و سازمان محسوب ميشود از راه افزايش حقوق و مزايا و امکانات رفاهي به دست نميآيد بلکه بهره ور کردن انسان ها مستلزم افزايش کيفيت زندگي کاري آنهاست .
1. Thomas and Shmidt, 1993 2 Whetten and Cameron (1993) 3.
کيفيت زندگي کاري فرايندي است که به وسيله آن همه اعضاي سازمان از راه مجاري ارتباطي باز و متناسبي که براي اين مقصود ايجاد شده است از تصميم هايي که بر شغل شان به طور خاص و محيط کارشان به طور آن اثر ميگذارد به نوعي به دخالت مييابند و در نتيجه رضايت و مشارکت شغلي آنها بيشتر ميشود و فشار عصبي ناشي از فشار کار بر ايشان کاهش مييابد (روثول و کازانس ١٩٨٨).
ارتباط بين کيفيت زندگي کاري و عملکرد سازمان عجين شدن با شغل با يکي از ويژگيهاي فردي است ولي از عوامل سازماني هم تاثير ميپذيرد.
برنامه کيفيت زندگي کاري شامل هرگونه بهبود در فرهنگ سازماني است که باعث رشد و تعالي کارکنان در سازمان ميشود (شريف ، ١٩٩٠).
A correlational analysis of servant leadership and job satisfaction in a religious educational organization.
f. (1986), Employee turnover: A meta-analysis and review with implication for research.
R. (1983),"A Meta-Analysis of the Correlates of Role Conflict and Ambiguity,"Journal of Applied Psychology, 68 (May).
(1985), "A Meta-Analysis and Conceptual Critique of Research on Role Ambiguity and Role Conflict in Work Settings," Organizational Behavior and Human Decision Processes, 36 (August).
Journal of Organizational Change Management,17, 490-508.