Skip to main content
فهرست مقالات

حق مخاطب است که بداند

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(3 صفحه - از 49 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : داستان، نثر، رمان، جانباز، رحماندوست، میل لیلی، شخصیتها، داستان بلند، خواننده، تفسیر، شخصیت‌پردازی، اثر، جاذبه، گزارشی بودن نثر، حق مخاطب، تعداد شخصیت و حوادث اصلی، کلمه، مجتبی رحماندوست، چاپ داستان بلند، اصل داستان، تألیف رمان، کار، تفاسیر قرآنی، شخصیت‌پردازیهای متفاوت، نثر گزارشی به کار، عناصر، شخصیتهای جانباز، تعریف، خواننده به ساحت داستان، تعداد اشخصاص فرعی و اصلی

خلاصه ماشینی: "ولی این تعریف را که قالب‌ داستان باید با تعداد شخصیتها و حوادث آن مطابقت داشته باشد نمی‌پذیرم. از مؤلف اثر پرسیدیم:«موقع نگارش اثر به واژه‌های‌ معادل فکر نکردید یا اینکه به عمد از تکرار واژه‌ها استفاده‌ کرده‌اید؟و او با طرح سؤالی پاسخ ما را داد:«مثال و مصداقی‌ را می‌توانید ذکر کنید؟ این سؤال من را واداشت که گزارشی بودن نثر را هم مورد سؤال قرار دهیم:در صفحه 7 بارها نام«ایران»تکرار شده. روی گزارشی بودن نثر هم باید بگویم،اگر توانستیم داستانی را حتی به حالت خبر یا گزارش ولی با حادثه و نوع بیان جاذب تعریف‌ کنیم و خواننده از آن لذت ببرد و بهره بگیرد،موفق عمل کرده‌ایم. اصلا در کدام اصل داستان‌نویسی نوشته شده که تک‌تک جمله‌های‌ داستان باید توصیفی و داستانی باشد؟تصویر باشد؟نشان بدهد؟ براساس اقتضای موضوع اثر یا حادثه آن می‌توانیم از نثری‌ متفاوت استفاده کنیم و در هیچ‌جا گفته نشده که باید نثر اثر کاملا یک نوع باشد،تصویری باشد و اصلا گزارشی نباشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.