چکیده:
هدف: پرسش از معنا، سوالی است که ذهن بشر را سالهاست به خود مشغول کرده است. برای
پاسخ به این پرسش که جایگاه طرحش جایی میان فلسفه و روانشناسی است، فلاسفه و
روانشناسان بسیاری قلم فرسودند و در جهت روشن شدن این مقولۀ پرابهام پژوهش کردند.
مطالعۀ حاضر با هدف واکاوی عمیق و پدیدارشناسانۀ دو پرسش در باب معنای زندگی صورت
پذیرفته است. روش: این مطالعه، پژوهشی کیفی به روش تحلیل درونمایهای است که با
بهرهگیری از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته در 5 گروه متمرکز و با مجموع تعداد 33 نفر، به بررسی
دیدگاه دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی و سنی مختلف درمورد ماهیت معنا و چگونگی
شکل یافتن آن پرداخته است. راهبرد شش مرحلهای براون و کلارک ) 2006 ( برای استخراج
درونمایه ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج این تحقیق در قالب دو درونمایۀ سایبانی
«چیستی معنا و تکوین معنا» شش درونمایۀ «نیاز به انسجام، تمنّای جاودانگی، معنا به مثابۀ محک، معنای معیشتی، معنای معرفتی، و معنای تجربتی » و 12 درونمایۀ فرعی «ماندگاری در جهان دیگر، ماندگاری بهواسطۀ فایدهرسانی، زیستن در مرز روزمرگی، زیستن در انقیاد هنجارها،
گریز از اندیشه و انتزاع، عافیت و منفعت، جستوجوی معنا، خلق معنا، بسط معنا، بیتعادلی،تعادل جویی و کشف معنا » طبقه بندی شده است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه چشم اندازی نو به منظور ساخت پروتکل ها و بسته های آموزشی مبتنی بر معنای زندگی در جمعیت دانشجویان ترسیم می کند
Aim: Question of meaning, is a kind of inquiry that has occupied people’s mind. Answering this question that fits in a place between philosophy and psychology, many experts have tried to clarify this ambiguous concept. The aim of this study is to explore two questions about meaning of life by a phenomenological lens. Method: The present study was a qualitative research using latent thematic analysis method. The research performed semi-structural interviews in 5 focus groups with 33 participants and investigated college view of points about nature and development of meaning in life. The six phase strategy of Brown and Clark (2006) was used to extract themes. Results: After analyzing the results, two main themes, six themes and 12 subthemes were extracted. The main themes are: Nature of meaning and Development of meaning. The themes are: Need for Cohesion, Desire for Immortality, Meaning as a Scale, Livelihood Meaning, Epistemological Meaning, and Experiential Meaning. The subthemes are: Durability in the Another world, Durability via create Benefits, Living Everyday life, Living in Barrier of norms, Evasion of Thinking and Abstraction, Comfort and Benefit, Search for meaning, Creating meaning, Expansion of meaning, Imbalance, Seeking balance, and balance Discovery. Conclusion: Study results show a new perspective to build training protocols based on meaning of life in student population.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج اين تحقيق در قالب دو درونمائە سايباني »چيستي معنا و تکوين معنا«، شش درونمائە »نياز به انسجام، تمناي جاودانگي، معنا بهمثابٔە محک، معناي معيشتي، معناي معرفتي، و معناي تجربتي«، و ١٢ درونمائە فرعي »ماندگاري در جهان ديگر، ماندگاري بهواسطٔە فايدهرساني، زيستن در مرز روزمرگي، زيستن در انقياد هنجارها، گريز از انديشه و انتزاع، عافيت و منفعت، جستوجوي معنا، خلق معنا، بسط معنا، بيتعادلي، تعادلجويي و کشف معنا« طبقهبندي شده است.
سوالهايي دربارٔە زندگي؛ مثل اين که آيا زندگي ارزش زيستن دارد؟ چه چيز زندگي را ارزشمند ميکند؟ اگر معنايي براي زندگي متصور است، چگونه بايد آن را دريافت يا محقق کرد؟ آيا با وجود رنج، ميتوان احساس معنا داشت )باتياني و روسو ـ نتزر، ٢٠١٤(؟ سوالتي اين چنين که پيوندي عميق با زندگي انسان دارد، اشاره به مفهومي به نام »معناي زندگي «١ميکند که با وجود اينکه ذهن بشر را قرنهاست به خود مشغول داشته، به طور خاص تنها نزديک به پنجاه سال است که به صورت مسئلٔە جدي فلسفي در ذيل مباحث انسانشناختي مطرح شده )رحماني اصل، ١٣٨٩(.
با وجود تعاريف مختلفي که از معنا داده ميشود، در اين مورد که معنادار بودن زندگي يک سازٔە تأثيرگذار روانشناختي است توافق نظر وجود دارد )پارک و فولکمن، ١٩٩٧؛ به نقل از مصرآبادي، استوار و جعفريان، ١٣٩٢(.
پژوهش حاضر با در نظر داشتن اين نياز پژوهشي، به مطالعٔە کيفي سازٔە معناي زندگي از زاوئە تجربٔە پديدارشناسانٔە افراد نسبت به احساس معنا پرداخته است.
Russo-Netzer (Eds), Meaning in positive and Existential psychology (pp.
Russo-Netzer (Eds), Meaning in positive and Existential psychology (pp.