چکیده:
هدف اصلی مقاله، ارائه مدلی برای ارتقاء سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. تحقیق حاضر رویکرد آمیخته است. در فاز طراحی الگوی اولیه از رویکرد کیفی و در فاز تبیین مدل از رویکرد کمّی بهره برده شد. همچنین، این تحقیق یک مطالعه استقرایی و به شیوه اکتشافی– کاربردی بود. جامعه آماریبخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی مطلع موضوع پژوهش که از طریق نمونهگیری گلوله برفی تعداد 20 نفر انتخاب شدند. جامعه آماریبخش کمی شامل کلیه اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی دانشگاه های شهر تهران در سال 1398 بودند که تعداد آنها 4065 نفر اعلام شدند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان برابر با 354 نفر نمونه محاسبه گردید. روایی ابزار تحقیق در بخش کیفی بهتبعیتازمدل فلینتو همکاران(2002) به تایید رسید. در بخش کمی و پرسشنامه نهایی روایی ابزار بصورت محتوایی و با همکاری اساتید محترم راهنما و مشاور و 5 نفر از خبرگان دانشگاهی به تایید رسیده و پایایی آن نیز با روش محاسبه آلفای کرونباخ 0.975 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای پژوهش در بخش کیفی نشان داد که ابعاد سرمایه انسانی با فراوانی 90 بار در جایگاه نخست، سرمایه فرآیندی با 80 بار تکرار در جایگاه دوم، عوامل فردی با 69 بار تکرار در جایگاه سوم، عوامل سازمانی با فراوانی61 بار در جایگاه چهارم، عوامل محیطی با 59 بار تکرار در جایگاه پنجم، سرمایه مشتری با 43 بار تکرار در جایگاه ششم، سرمایه ساختاری با 36 بار در جایگاه هفتم و در نهایت سرمایه زیرساختی با 33 بار تکرار در جایگاه نهایی و هشتم قرار داشت. در بخش کمی ضرایب مسیرهای مولفه های مختلف سرمایه فکری اساتید دارای تفاوت بوده به گونه ای که بالاترین ضریب مسیر مربوط به سرمایه فرآیندی با ضریب مسیر 0.89 بوده است.
خلاصه ماشینی:
سوم، رتبه بندي سازمان هاي آموزشي و پژوهشي بايد بيشتر بر مبناي معيارهاي اندازه گيري مشترک، عيني و منطقي زبان مشترک عيني و منطقي و نيز تقويت کننده ارتباط بين دانشگاه ها و شرکت ها بر مبناي مشترک باشد، و بالاخره سرمايه فکري بايد نقش کليدي در اقدامات مديريت استراتژيک منابع انساني و مديريت منابع انساني در آموزش عالي ايفا کند.
سرمايه فکري بارها به عنوان دارايي نامشهود ارزشمندي به رسميت شناخته شد که با تحريک نوآوري، خلاقيت ، لبه رقابتي ١، ايجادارزش 2 3 وبالابردن عملکرد شرکت مديريت شده و مورد استفاده قرار گرفته است .
هدف از اين مقاله بررسي ميزان افشاي اطلاعاتي شرکت هاي ايتاليايي در مورد سرمايه فکري و اجزاء ان با استفاده از "تجزيه و تحليل محتوا" به عنوان يک روش آماري متناسب با اين پژوهش که قبلا در ادبيات مديريت مورد آزمايش قرار گرفته است ، مي باشد.
Maria Serena Angelini, Alessandro Gennaro, Simone Labella 2 .
Giustina Secundo, Rosa Lombardi, John Dumay 2 .
حجم جامعه و حجم نمونه (رجوع شود به تصویر صفحه) روايي و پايايي در پژوهش کيفي: طراحي روششناسي و طرح تحقيق اين پژوهش به نحوي است که بتواند دادهها و تفسيرهايي مناسب و موثق ١ را براي ارزيابي سرمايه فکري اعضاء هيات علمي را ارائه دهد.
در اين ميان تحقيقات حاجي حسيني و همکاران (١٣٩٩) با عنوان «اعتبارسنجي الگوي مديريت عملکرد اعضاي هيات علمي بر اساس مولفه هاي سرمايه فکري » که در آن پس از اخذ مدل به ارائه وضعيت مولفه هاي مورد بررسي در دانشگاهها پرداختند.