چکیده:
این مقاله با در پیش گرفتن روش حکمی-اجتهادی و راهبرد پژوهش ترکیبی و چندشیوهای، پس از اینکه بنیان مطلوب علومانسانی اسلامی را با تحلیل محتوای بیانات امامین انقلاب اسلامی ارائه کرده است، بهمنظور تحلیل شکاف بین وضع مطلوب با وضع موجود، نظر نمونهی خبرگی را مورد پرسش قرار داده است. مطابق یافتههای این مقاله، سناریوی منتخب برای تغییر، سناریوی انقلاب است؛ یعنی هم از نظر منطق تغییر بنیادین و هم از نظر خبرگان و صاحبنظران، تحوّل یا تغییر علومانسانی رایج و دستیابی به علومانسانی اسلامی صرفاً از طریق وقوع انقلاب پارادایمی و استقرار بنیان (پارادایم) جدید اسلامی قابل تحقّق است. لازمهی این امر هم غلبهی یک گفتمان راهبردی در فضای فکری و علمی حوزه و دانشگاه است. دالّ مرکزی چنین گفتمانی عبارتست از: «راهبرد تغییر انقلابی»؛ که با اتّخاذ بسته راهبردهای هماهنگ در رویکرد نقاط مرجع راهبردی تکمیل میشود. در این مسیر، جنس کار و حرکت از جنس «جنبش و نهضت» است که موجب فعّال شدن فرایند مستمرّ نظریهپردازی بهمنظور تولید علم اسلامی بر اساس بنیان اسلامی خواهد شد.
This article has been carried out through the philosophical-ijtihadi method and the mixed research strategy. After providing the ideal foundation of Islamic Human Sciences by analyzing the contents of the statements of two Imams of the Islamic Revolution, the gap between the desired situation and the current situation has been analyzed via questioning the expert sample. According to the findings of this paper, the selected scenario is "the revolution". Both in terms of the logic of fundamental change and in terms of expert sample, the transformation of the common humanities and the attainment of the Islamic human sciences can be realized merely through the occurrence of a paradigmatic revolution and the establishment of the new Islamic paradigm. This requires the predominance of a strategic discourse in thought and science atmosphere in seminaries and universities. The central elemet of such a discourse is the "revolutionary change strategy", which is complemented by adopting a coordinated strategy package in the strategic reference points approach. In this way, the genus of work is the "movement" which will activate the continuous process of theorizing for the production of Islamic science based on the Islamic foundation.
خلاصه ماشینی:
231 جدول ١- بنيان علوم انساني اسلامي حاصل تحليل محتواي بيانات امامين انقلاب اسلامي (منبع : محقق ) ميزان اهميت در ميزان انطباق وضع وضع مطلوب موجود شاخص شناخت هويت اسلامي خود اسلام منشأ و مشوق علم و تمدن استقلال فکري و فرهنگي سبک زندگي اسلامي مبتني بر توحيد و ولايت علم توأم با معنويت عامل سعادت علم و عمل دو بال ترقي و تعالي برگرداندن علوم طبيعي به عالم تعقل و علوم الهي و توحيد ارزشمند بودن علوم طبيعي در کنار علوم معرفتي و ارزشي علوم انساني روح دانش ها و هواي تنفسي نخبگان کشور آغاز علم «باسم رب » علم نور الهي در قلب انسان تزکيه مقدمه علم و حکمت و سعادت شناخت جامع و همه جانبه از اسلام امتداد سياسي و اجتماعي يافتن فلسفه اسلامي روش حکمي-اجتهادي اولويت تدوين مبناي علمي و فلسفي تحول علوم انساني يافتن مباني از قرآن پرهيز از تخصص گرايي افراطي و محدود کردن ذهن و فکر بـه يک زاويه ديد ناقص در شناخت پديده ها انسان موضوع علم انبياء معنويت عنصر اساسي زندگي انسان وحي تنها راه تربيت و تعليم صحيح و کامل انسان توليد فکر و پرورش انسان لازمه رسيدن به تمدن اسلامي نياز به اشخاص عالم ، امين ، صالح ، کارآمد و انقلابي ايفاي نقش فعالانه زنان در کنار مردان در زمينه علـوم و صـنايع خصوصا در علوم اسلامي و تعليم و تربيت زنان دستيابي به دانش همراه با معنويت علم براي عدالت ، رشد، سعادت و در جهت مقاصد الهي خارج شدن کشور از اسارت علمي به طور مطلق 232 چشم انداز آينده : زبان فارسي، زبان مرجع براي دستيابي به علوم ايران اسلامي مرجع علم براي جهان اسلام تفکر راهبردي در پي يافتن فرصت ها و ابتکار عمل در هدايت جريان امور آينـده بـراي دستيابي به مقاصد راهبردي است .