Skip to main content
فهرست مقالات

رجوع جاودانه به نقش ازلی

نویسنده:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاشی، شعر، دینی، باروک، تجلی، تفکر، فلسفه‌ی هنر، هنر گوتیک، تجربه‌ی هنری

خلاصه ماشینی:

"پس در تاریخ هنر،هنرشناس صرفا برای راحتی کار به طبقه‌بندی دست‌ می‌زند،اما فیلسوف از نظر سیستم فلسفی‌ خود و صورت نوعی تفکر خویش،با توجه‌ به بحث وجودشناسی یا علم و معرفت‌شناسی که فلسفه‌ی هنرش دارد، قائل به تقدم موسیقی یا شعر و غیره‌ می‌شود و هریک از این‌ها را از جهت‌ ذاتی،تفکر و زبان طرح می‌کند. هنر رمانتیک هم بیش‌تر به‌ سوی میتولوژی شرک‌آمیز گذشته گرایش‌ وجود دارد و حتی دینی‌ترین نقاشان عصر رمانتیک هم،گرفتار جهان وهم‌زده‌ی‌ میتولوژیک هستند؛مثل بلیک و امثال او، با این تفاوت که تعبیر آن‌ها از قصص‌ کاملا شخصی و نفسانی است. فناوری همان احساس تکنیکی است‌ و احساس تکنیکی عبارت است از حال‌ تکنیکی یا تجربه‌ی معنوی تکنیکی که‌ در آن،بشر حقیقت برایش چنان انکشاف‌ حاصل می‌کند که خود را مدار عالم تصور می‌کند و این تمایل در او پیدا می‌شود که‌ جهان را تصرف کند و به تملک خویش‌ درآورد. مطلق‌ هنر در گذشته قرار داشت؛یعنی کامل‌ترین‌ کار هنری در قصص ایرانی اسلامی را علی بن ابی طالب(ع)در تذهیب خودش‌ ابداع کرده بود و همه‌ی تذهیب‌گران و نقاشان،از آن نقش‌های نقاش ازلی که‌ اولا ذات احدیت است و بعد انبیا و اولیا که‌ در واقع نقاشی یا تذهیب را تأسیس کرده‌ بودند،باید تبعیت می‌کردند. پس این‌جا اگر ما بخواهیم از هنر اصیل،دفاعی داشته باشیم،هنر اصیلی که‌ امروزه فراموش شده،هنری که اصل و ذاتش به نقش‌های ازلی یا الحان ازلی به‌ کلام مقدس و قدسی برمی‌گردد،باید طالب گذشت از این دوره‌ی هجران‌زده و حرمان‌زده باشیم و طبیعتا هنری که چنین‌ تعهدی دارد می‌تواند کمک کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.