چکیده:
شرایط محیطی، سازمانهای بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا میکنند. بنابراین سازمانهای تولیدکننده قطعات خودرو به کمک ارزیابی عملکرد، شاخصهای تأمینکننندگان خود، میتوانند درجهت ارتقا و تعالی مشتریان (خودروسازها) کوشا باشند. مدلهای سنتٌی ارزیابی عملکرد تأمینکنندگان، تنها بر کنترل هزینههای تولید و کارآیی مبتنی بودند، در حالی که در موقعیت فعلی، به دلیل تغییرات غیرقابل پیشبینی در محیط کسب و کار و دشواریهای مدیریتی، فضای رقابتی بین بنگاهها ایجاد شده و توجه به برخی شاخصهای غیرمالی نیز لازم شده است. تحقٌق اهداف شاخصهای صنایع خودروسازی نظیر (ممیزی فرآیند، ممیزی محصول، تحویل به موقع، هزینههای کیفیت، PPM4، برگشتی از مشتریان و تأمینکنندگان، اثربخشی کلی تجهیزات و رضایتسنجی مشتریان) باعث تحرک و پویایی سازمانها و در نتیجه رضایت مشتریان میشود. پژوهش حاضر نیز ضمن طراحی یک مدل تلفیقی مناسب از مدلهای تصمیمگیریTOPSIS & AHP و منطق رادار در مدل تعالی سازمانی (EFQM)و با استفاده از شاخصهای فوقالذکر و همچنین بهرهگیری از یافتههای علمی و مطالعات نظری، به اولویتبندی تأمینکنندگان شرکت قطعات خودروسازی، فرآوری و ساخت به صورت علمی و کاربردی پرداخته است.
Environment conditions have placed the large organizations in a situation that some of them should continuously make efforts and compete in order to survive and to keep dominance in industry .So evaluating the indices of suppliers' performance; auto pieces manufacturing organizations can try to increase the customers' satisfaction. The classical models of Supplier's performance evaluation were based on Production Cost control and efficiency. But now, unforeseen changes in business environment and managerial challenges have resulted in intense competition among the companies, entailing the consideration of non-financial indices. Achieving the target industrial indices such as (Process Audit, Product Audit, Time on Delivery, Cost of Quality, Part per Million, Overall Equipment Effectiveness and Measuring Customers Satisfaction) lead to excellence and customers' satisfaction in organizations. Using the above-mentioned indices as well as the scientific data and theoretical studies, this study offers a model integrating decision making model and Radar logic in organization excellence model (EFQM( and ranks of Faravari & Sakht Vehicle part manufacture Company Suppliers accordingly..