Skip to main content
فهرست مقالات

دف و دایره از بدو پیدایش

نویسنده:

(2 صفحه - از 62 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : دف، دایره، دف و دایره، زنان، گیلان، دف که‌سازی پوستی، دایره از بدو پیدایش، ایران، نقاشی، رطوبت هوا

خلاصه ماشینی:

"اکنون نیز در بسیاری از موارد می‌بینیم که کولیان سازنده‌ی این ساز،این نمادها و طرح‌های پررمز و راز را روی پوست دایره به تصویر می‌کشند که نشانه از استمار این فرهنگ چند هزار ساله تا به امروز دارد. در بسیاری از نقاط ایران،نواختن این ساز از سوی مردان،زشت قلمداد می‌شود(بحث نواختن دف در تصوف،در مقالی دیگر می‌گنجد و از حوصله‌ی این بحث خارج است). ساز دف(دایره)به دلیل داشتن قطر زیاد،زودتر از حالت‍ خود خارج می‌شود و قابل استفاده نیست و به این خاطر،از ساز دسرکوتن(نقاره) کوچک با پوستی ضخیم استفاده می‌شود. اما در منطقه‌ی بختیاری،در میان اقوام قشقایی و یا کهگیلویه‌وبویراحمد،نقاره بسیار بزرگ است و نمی‌شود همانند ساز دیگر مناطق از آن استفاده کرد. شاید بزرگی این ساز به خاطر رقص‌های دسته‌جمعی مردم در فضای باز است که بتواند با سرنای بزرگ و یا کرنا همراهی کند و صدای آن گستره‌ی بیش‌تری را پوشش دهد؛هرچند که در منطقه‌های مازندران و گیلان،شاید به خاطر رطوبت هوا،امکان استفاده از چنین حجم پوستی وجود نداشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.