چکیده:
سعدی از بزرگترین ادیبان ایرانی و مربیان بزرگ اجتماعی است که«بوستان» را در سال 655ه.ق تألیف کرد. این اثر به دلیل آنکه حاوی حکایات و آموزه های اجتماعی و اخلاقی فراوان است، یکی از بزرگترین منابع در زمینهی تعلیم و تربیت به شمار میرود. هدف از پژوهش فوق بازگشت به منابع فرهنگی و ادبی گذشته و معرفی آراء سعدی به عنوان یکی از مربیان دستپروردهی مکتب اسلام در زمینهی اصول اخلاق اجتماعی میباشد که به منظور دستیابی به هدف فوق با روش تحلیلی - توصیفی به بررسی و تحلیل اسنادی اشعار و حکایات وی در بوستان پرداختیم که در نتیجهگیری نهایی اصولی از قبیل عدالت، تواضع، حفظ زبان، امر به معروف و نهی از منکر، خوی نیکو، خدمت به خلق، تغافل و احسان با ذکر ابیاتی از بوستان دستهبندی و بررسی گردید.
Saadi is one of the greatest Iranian writers and great social educators who wrote "Bustan" in 655 AH. This work is one of the greatest sources in the field of education because it contains many social and moral anecdotes and teachings. The purpose of this research is to return to the cultural and literary sources of the past and introduce Saadi's views as one of the instructors of the Islamic school in the field of social ethics. In Bustan, we discussed that in the final conclusion, principles such as justice, humility, preservation of language, enjoining the good and forbidding the evil, good temperament, service to the people, negligence and benevolence were categorized and examined by quoting verses from the garden.
خلاصه ماشینی:
هدف از پژوهش فوق بازگشت به منابع فرهنگي و ادبي گذشته و معرفي آراء سعدي به عنوان يکي از مربيان دست پرورده ي مکتب اسلام در زمينه ي اصول اخلاق اجتماعي مي باشد که به منظور دست يابي به هدف فوق با روش تحليلي - توصيفي به بررسي و تحليل اسنادي اشعار و حکايات وي در بوستان پرداختيم که در نتيجه گيري نهايي اصولي از قبيل عدالت ، تواضع ، حفظ زبان ، امر به معروف و نهي از منکر، خوي نيکو، خدمت به خلق ، تغافل و احسان با ذکر ابياتي از بوستان دسته بندي و بررسي گرديد .