چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تأثیر تصویر مقصد بر شخصیت مقصد و رضایت گردشگران در شهر تبریز در تابستان ۱۳۹۸ انجام شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده از گردشگران داخلی در شهر تبریز و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران داخلی هستند که در تابستان ۱۳۹۸ به شهر تبریز آمده اند. با توجه به این که حجم جامعه نا معلوم می باشد از فرمول کوکران به منظور تعیین حجم نمونه استفاده شده است که عدد 384 بدست آمده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تصویر مقصد بر شخصیت مقصد و رضایت گردشگر تأثیر مستقیم و معناداری دارد؛ و همچنین تأثیر شخصیت مقصد بر رضایت گردشگرمستقیم و معنادار است. و از سوی دیگر تصویر مقصد از طریق نقش واسط شخصیت مقصد بر رضایت گردشگر تأثیرغیرمستقیم و معناداری دارد.
The Impact of Destination Image on Destination Personality and Tourists Satisfaction in the City of Tabriz has been done in the summer of 2019. This research, in terms of purpose is functional and based on data collection, is descriptive survey. Also, It has been used structural equation modeling through the SMART PLS software to analyze data. The data required for this research has gathered by questionnaire with Simple random sampling method from Domestic tourists in the City of Tabriz. Statistical population of this research all are domestic tourists that in the summer of 2019 Have come to City of Tabriz. Given that the population size is unknown from Cochran formula is used in order to determine the sample size that number is obtained 384. Provided results showing that Destination Image variable on Destination Personality and Tourist Satisfaction has a Direct and significant impact; and also impact of Destination Personality on Tourist Satisfaction Direct and significant. And on the other Destination Image through the intermediate role of Destination Personality on Tourist Satisfaction Indirect impact and significant.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه گفته شد اين تحقيق در پي پاسخ به اين سوال است که تأثير تصوير مقصد بر شخصيت مقصد و رضايت گردشگران در شهر تبريز چگونه است ؟ مباني نظري تحقيق تصوير برند مقصد گردشگري پژوهش در زمينه تصوير مقصد در اوايل دهه ٧٠ آغاز شده است و امروز هنوز به عنوان يک مقالات پرکار براي مطالعه باقي مانده است .
چن و تيساي ٧ (٢٠٠٧) بيان ميکنند تصوير ذهني مقصد گردشگري ميتواند تأثير مثبت و معنيدار بر ارزيابيهاي پس از سفر گردشگر دربارة مقصد گردشگري از جمله ارزش ادراک شده، رضايت ، وفاداري (قصد سفر مجدد و تمايل به توصيه مقصد مورد نظر به ديگران) داشته باشد.
نتايج به دست آمده حاکي از آن است که تصوير مقصد گردشگري بر شخصيت مقصد، رضايتمندي گردشگران و وفاداري آنها به مقصد، تاثير مثبت و معناداري دارد.
نتايج بدست آمده حاکي از آن است که تصوير ذهني مقصد گردشگري بر ارزش ادراک شده و رضايت گردشگري تأثير مثبت و معنا داري دارد.
نتايج بدست آمده حاکي از آن است که تصوير مقصد بر ارزش ادراک شده و رضايت گردشگري تأثير مثبت و معنا داري دارد.
نتيجه گيري تحقيق حاضر با هدف تأثير تصوير مقصد بر شخصيت مقصد و رضايت گردشگران در شهر تبريز در تابستان ١٣٩٨ انجام شده است .
(2013) A closer look at destination: Image, Personality, relationship and Loyalty,Tourism Management, Vol. 36,June 2013, pp.
(2018) The role of affective factors on brand resonance: Measuring customer-based brand equity for the Sarajevo brand, Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 8, pp.
(2017) Antecedents and outcomes of destination image of Malaysia, Journal of Hospitality and Tourism Management,Vol. 32, pp.