چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری با تاکید بر نظریه مثلث تقلب است. تقلب علمی و ادبی دارای آثار زیان باری است که حیثیت حرفهای جامعه علمی را مخدوش میکند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی است که جامعه آن را مدرسان حسابداری دانشگاههای مختلف در سطح کشور تشکیل میدهد. برای این منظور با کسب نظر 170 نفر از مدرسان حسابداری در سطح کشور به روش تصادفی ساده در سال 1399، این موضوع بررسی شد. برای بررسی یافتهها اثر ابعاد مثلث تقلب شامل فشار (فشار مالی و فشار کاری)، فرصت (کنترل و نظارت و توسعه فناوری) و توجیه (رقابت غیرمنصفانه) بر تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری توسط فن حداقل مربعات جزئی و معادلات ساختاری در نرمافزار PLS آزمون قرار شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین عوامل موردبررسی و تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری، رابطه معناداری وجود دارد که شدت آن 61 درصد است. همچنین، بررسی فرضیههای پژوهش نشان داد که بین فشار مالی (54 درصد) و فشار کاری (43 درصد) و تمایل به تقلب نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. افزون بر آن، بین رقابت غیرمنصفانه و تمایل به تقلب نیز رابطه مثبت و معناداری در سطح 19 درصد مشاهده شد. سایر یافتههای پژوهش نیز نشان داد که بین کنترل و نظارت و توسعه فناوری با تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری رابطه معناداری وجود ندارد. یافته کلی این پژوهش بیانگر توجه بیشتر به مقوله تمایل به تقلب و سرقت ادبی در رشته حسابداری است و لازم است توجه بیشتری به آن صورت گیرد.
Introduction There have been numerous reports of the tendency to cheat in Iranian universities, both formal and informal, in domestic and foreign news, highlighting the importance of paying close attention to the tendency to cheat. Although there have been numerous studies on the tendency to cheat internationally and nationally, no independent research has yet been conducted on the factors affecting accounting piracy with emphasis on the fraud triangle in Iran. It is of utmost importance in the accounting profession, and its conditions cannot be equated with other disciplines, and thus requires independent research that clarifies the need for research. 2- Research Questions or Hypothesis First hypothesis: There is a positive and significant relationship between financial pressure and the tendency to cheat. Second hypothesis: There is a positive and significant relationship between work pressure and the tendency to cheat. Third hypothesis: There is a negative and significant relationship between control and surveillance and the tendency to cheat. Fourth hypothesis: There is a significant positive relationship between technology development and the tendency to cheat. Fifth hypothesis: There is a negative significant relationship between unfair competition and the tendency to cheat. 3- Methods The present study is a descriptive-survey in terms of data collection. The primary data collection methods in this study are a combination of library and field research methods. Using a library method through study, subject literature, and research background, a suitable framework was provided for the subject. In the field method, questionnaires were used to collect information needed to investigate the topic. In order to test the research hypotheses, the structural equation technique was used in Smart PLS software. 4- Results The results showed that R2 of the study was 0.612. R2 is a criterion used to connect the measurement section and the structural section to the structural equation model and indicates the effect that an exogenous variable has on an endogenous variable. The essential point here is that R2 is calculated only for endogenous (dependent) structures of the pattern, and for exogenous structures, the value of this criterion is zero. The higher the R2 value of the endogenous structures of a model, the better the research pattern fits. The overall result of this section will be that 56% of the factors investigated will be effective in accounting professors' tendency to cheat. There is a significant relationship between financial pressure, job pressure, and unfair competition with the tendency to cheat in accounting instructors, but there is no significant relationship between technology development and control and supervision with accounting fraud. 5- Discussion and Conclusion Pressure has been identified as a trigger for the tendency to cheat. In this study, the pressure includes financial pressure and work pressure. The first hypothesis of the study showed that there is a positive and significant relationship between financial pressure and the tendency to cheat at the level of 54%. Since the publication of the article promotes the academic standing of teachers, and when academic lecturers are promoted to higher academic positions, their salaries increase according to the academic fee scheme; financial pressure can cause academic fraud. The second hypothesis of the study also showed that there is a positive and significant relationship between work pressure and the tendency to cheat at the 43% level. In relation to job stress, factors such as the desire to show off, job dissatisfaction, worry, and anxiety about losing a job can lead to cheating in accounting instructors. Lack of time is another factor that can be put in the work pressure group and cause teachers to cheat. Consequently, with regard to the factors stated, teachers tend to publish more articles in spite of the situations that lead them to cheat. Opportunities in this research include technology control, monitoring, and development. The third hypothesis showed that there was no significant relationship between control and supervision and the tendency to cheat. One of the causes of fraud is the lack of internal control that will reduce the tendency to cheat despite control. The findings did not show a significant relationship between the variables considered in this hypothesis that could be due to the inefficiency and ineffectiveness of controls. The fourth hypothesis also showed no significant relationship between technology development and the tendency to cheat. This was expected because the development of technology in the country in the area of research and software related to the prevention of the tendency to cheat is not appropriate. In the fifth hypothesis of the research, the effect of unfair competition on the basis of fraud triangle justification on accounting theft was investigated. This part of the findings also showed that there is a positive and significant relationship between the two mentioned variables at the level of 19%. Because misconduct in which accounting officers misrepresent activities or practices or violate existing laws is an inappropriate practice that results in an increased tendency to cheat.
خلاصه ماشینی:
برای بررسی یافتهها اثر ابعاد مثلث تقلب شامل فشار (فشار مالی و فشار کاری)، فرصت (کنترل و نظارت و توسعه فناوری) و توجیه (رقابت غیرمنصفانه) بر تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری توسط فن حداقل مربعات جزئی و معادلات ساختاری در نرمافزار PLS آزمون قرار شد.
یافتههای پژوهش نشان داد که بین عوامل موردبررسی و تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری، رابطه معناداری وجود دارد که شدت آن 61 درصد است.
همچنین، بررسی فرضیههای پژوهش نشان داد که بین فشار مالی (54 درصد) و فشار کاری (43 درصد) و تمایل به تقلب نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
سایر یافتههای پژوهش نیز نشان داد که بین کنترل و نظارت و توسعه فناوری با تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری رابطه معناداری وجود ندارد.
اگرچه تاکنون مطالعههای متعددی در رابطه با سرقت ادبی در سطح بینالمللی و ملی مانند بیکر، کانلی، لنتز و موریسون7 (2006) با عنوان «اثر مثلث تقلب برای پیشبینی عدم صداقت تحصیلی در بین دانشجویان کسبوکار»، گرانیتز و لووی8 (2007) با عنوان «نقش نظریههای اخلاقی در سرقت ادبی دانشجویان»، مالگوی و راکویسکی9 (2009) با عنوان «مبارزه با تقلب تحصیلی در دانشجویان»، محمدحسینپور، باقرینویسی و افضلیشهری (1396) با عنوان «بررسی دلایل ارتکاب سرقت ادبی و راههای پیشگیری از آن در جامعه علمی ایران: دیدگاه سردبیران، اساتید و دانشجویان» و ناصری و فتحی (1397) با عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان ارشد حسابداری به سرقت علمی» صورت گرفته است، اما تاکنون پژوهش مستقلی در رابطه با عوامل مؤثر بر تمایل به تقلب در مدرسان حسابداری با تأکید بر مثلث تقلب در ایران مشاهده نشده است.
Becker, Connolly, Lentz and Morrison 8.
Dorminey, Fleming, Kranacher and Riley 24.