چکیده:
زمینه: تربیت شهروندی جهانی مفاهیم ومهارت های خاص را با گسترش ابعاد آنها تقویت می نماید.هدف این پژوهش طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » دوره کارشناسی بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام است .
روش :روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات «زمینه ای» است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه های استان قم وکلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه های استان قم است که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای تعداد 135 استاد عضو هیات علمی و 180 نفر دانشجو از میان آنها انتخاب شد.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته دارای 62 گویه و با پایایی 84/ 0 استفاده شد.به منظور آزمون فرضیات پژوهش از آزمون آماری خی دو استفاده شد .
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نظرات اساتید و دانشجویان در رابطه با ارزشیابی الگوی پیشنهادی برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » مبنی بر مولفه های شهروندی جهانی در سه بخش دانش ، نگرش و مهارت 95% هم سویی وجود داشت و اختلاف معناداری بین نظرات آنها مشاهده نشد .
نتیجه گیری: بنابراین الگوی تایید شده جهت طراحی برنامه درسی آیین زندگی : اخلاق کاربردی مطلوب است و با تالیف برنامه درسی فوق بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام می توان به تربیت دانشجویان کارامد کمک کرد.
Background: Global Citizenship Education reinforces specific concepts and skills by expanding their dimensions. The purpose of this study is to design and validate the desired curriculum model of "Lifestyle: Applied Ethics" undergraduate course based on the components of Oxfam Global Citizenship.
Method: The method of the present research is "field" research. The statistical population of the study includes all faculty members of humanities faculties of Qom universities and all students of educational sciences of Qom universities. Using stratified random sampling method, 135 faculty members and 180 students were selected from among them. A researcher-made questionnaire with 62 items and a reliability of 0.84 was used to collect data. Chi-square test was used to test the research hypotheses.
Results: The results showed that there was a 95% concordance between the views of professors and students regarding the evaluation of the proposed curriculum model of "Rite of Life: Applied Ethics" based on the components of global citizenship in three areas of knowledge, attitude and skill and there was no significant difference between opinions.
Conclusion: Therefore, the approved model for designing a lifestyle curriculum: practical ethics is desirable, and by writing the above curriculum based on the components of Oxfam Global Citizen, we can help train efficient students.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » دوره کارشناسی بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام است .
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نظرات اساتید و دانشجویان در رابطه با ارزشیابی الگوی پیشنهادی برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » مبنی بر مولفه های شهروندی جهانی در سه بخش دانش ، نگرش و مهارت 95% هم سویی وجود داشت و اختلاف معناداری بین نظرات آنها مشاهده نشد .
نتیجه گیری: بنابراین الگوی تایید شده جهت طراحی برنامه درسی آیین زندگی :اخلاق کاربردی مطلوب است و با تالیف برنامه درسی فوق بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام می توان به تربیت دانشجویان کارامد کمک کرد.
با توجه به مطالب عنوان شده و اهمیت موضوع فوق، تحقیق حاضر قصد دارد به طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی « آیین زندگی:اخلاق کاربردی » دوره کارشناسی بر مبنای مولفه های شهروند جهانی آکسفام بپردازد.
نتیجهگیری از پژوهش انجام شده می توان نتیجه گرفت که برنامه درسی پیشنهادی«آیین زندگی : اخلاق کاربردی» ، دارای مولفه های مناسب و کاربردی جهت پرورش شهروند جهانی می باشد .
The longings and limits of global citizenship education: The moral pedagogy of schooling in a cosmopolitan age.
Global citizenship in social studies education.
Journal of Global Citizenship & Equity Education; 1(1): 15-43.
Global citizenship education in school curricula: a polish perspective.
Journal of Social Studies Education Research; 7(2): 51-74.
Education for global Citizenship: A Guide for schools.
Global citizenship education within a context of accountability and 21st century skills: the case of Olympus high school.