چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفههای کارکرد خانوادگی در پیش بینی تفکرات خودکشیگرایانه در دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بودند و از بین آنها تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنیها با ابزارهای پژوهش شامل مقیاس افکار خودکشی بک (BSSI)، پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده (FAD) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل داده از ضرایب همبستگی پیرسون به منظور بررسی رابطه متغیرها و از تحلیل رگرسیون گام به گام برای پیش بینی متغیرها استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین نمره کارکرد کلی ناسالم خانواده با تفکر خودکشیگرایانه در دانش آموزان ارتباط مثبت معنادار وجود دارد (05/0p <)، یعنی با افزایش کارکردهای ناسالم خانواده که شامل، حل مسأله، ارتباط، نقش ها و مسئولیت ها، آمیختگی عاطفی، کنترل رفتار و پاسخگویی عاطفی می باشد، تفکر خودکشیگرایانه در دانش آموزان افزایش می یابد. نتیجه گیری: نوع کارکرد خانواده می تواند در تفکر خودکشیگرایانه دانش آموزان تاثیرگذار باشد و این مهم بیانگر اهمیت درمانهای سیستمی و ارایه خانواده درمانی در طرح های درمانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی می باشد.
Objective: The aim of this study was to investigate the role of family functioning components in predicting suicidal ideation in students. Method: The present study was descriptive and correlational. The statistical population of the present study included all male and female students studying in the second year of high school in Tehran in the academic year 1397-1397 and 300 of them were selected by simple random sampling. Subjects were tested with research tools including Beck Suicide Thought Scale (BSSI), Family Function Assessment Questionnaire (FAD). Pearson correlation coefficients were used to analyze the data to investigate the relationship between variables and stepwise regression analysis was used to predict the variables. Results: The findings showed that there is a significant positive relationship between the overall unhealthy family functioning score and suicidal ideation in students (p <0.05), ie with an increase in unhealthy family functions that include, problem solving, communication, role Responsibilities include emotional integration, behavior control, and emotional responsiveness. Suicidal ideation increases in students. Conclusion: The type of family functioning can be effective in students' suicidal thinking and this shows the importance of systemic therapies and family therapy in the treatment plans of adolescents attempting suicide
خلاصه ماشینی:
افکار خودکشيگرايانه مقدمۀ اقدام 1 - Ma, Batterham, Calear & Han 2 - World Health Organization 3 - Apter 4 - Donker, Batterham, Van Orden & Christensen 5 - Burns & Brown 38 1 به خودکشي است و معمولاً با احساساتي نظير نااميدي و بيچارگي همراه است (برنهام ، ٢٠١١) و افکار خودکشيگرايانه پيش بيني کنندة مؤثري براي اقدام به خودکشي حتي بعد از کنترل عوامل روانشناختي مانند افسردگي است ، بنابراين براي پيشگيري اوليه از خودکشي ضروري است که مطالعات عميق تري روي همبسته هاي افکار خودکشيگرايانه انجام شود (تسيپ ، اونز، هاجکک و گيب ٢، ٢٠١٧).
تعارض با والدين به طور مستقيمي با خودکشي گرايي نوجوان رابطه داشته و تعارض و مشکلات حل نشده خانوادگي از معمول ترين اتفاقات 1 - Burnham 2 - Tsypes, Owens, Hajcak & Gibb 3 - Klonsky, Kotov, Bakst, Rabinowitz & Bromet 4 - Saffer & Klonsky 5 - Van Heeringen 39 پراسترس گزارش شده اي است که قبل از اقدام به خودکشي و خودکشي هاي موفق در نوجوانان وجود داشته اند (ولز و هيلبورن ، ٢٠١٢).
به همين جهت ، در صورت روبرويي با مشکلات ؛ بکارگيري مهارت هاي حل مساله ، ايجاد ارتباط درست و پاسخدهي عاطفي نقش مهمي در بافت خانواده دارد و به طوري که باعث تسهيل شايستگي فرزندان مي 1 - Franklin 2 - Erlangsen, Lind & Stuart 3 - Matejevic, Jovanovic, Lazarevic 4 - Kim & Lee 5 - Givertz & Segrin 6 - McKinney & Renk 40 شود و به صورت يک بافت اوليه عمل مي کند که در آن ساير رفتارهاي اجتماعي شدن رخ مي دهد و آسيب ها را کاهش مي دهد (آر، شافر١، ٢٠١٦).